Renault 5 finslipas inför serietillverkningen
Carl Undéhn
11 jul 2023
Nästa år återuppstår Renault 5 i en ny eldriven version. Konceptet tar tydligt avstamp i originalet när det kommer till designen. Hur mycket av det som blir kvar i det serietillverkade slutresultatet återstår att se. Även de tekniska detaljerna kring nya Renault 5 har det ännu varit ganska ont om. Omkring 40 mils räckvidd och ett konkurrenskraftigt pris tack vare att konstruktionen återanvänder en hel del komponenter från dagens Renault Clio är bekräftat. Men hur lågt priset blir återstår att se.
Vid Renault Technocenter utanför Paris finslipas nu prototyper inför serietillverkningen som snart ska dra igång. Med det vill Renault garantera både kvaliteten på bilarna och vid själva tillverkningen. Enligt Renault sker arbetet under strikt hemlighetsmakeri. Endast ett fåtal anställda har tillgång till fabriken och mobiltelefoner är förbjudna.
Bakom lås och bom tillverkas också så kallade ”mulor”, alltså tekniskt färdiga versioner av den kommande bilen men med karosser från en aktuell modell för tester. I det här fallet är Renault 5 maskerad till en Renault Clio och sådana mulor ska ha byggts ända sedan 2021.
Totalt 60 prototyper, både som mulor och närmast produktionsfärdiga, tillverkas i fabriker för de sista testerna ute på vägar. Om det grundliga arbetet kommer återspeglas i bilarbetarna barnsjukdomar sänkt Renault 5 börjar rulla ut på vägarna återstår att se.