Micra får eldrift när Renault-Nissan-Mitsubishi lanserar 35 nya elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 jan 2022

I måndags kom uppgifter om att Renault-Nissan-Mitsubishi är på väg att höja tempot i satsning på elbilar. Källor till nyhetsbyrån Reuters uppgav att de tre tillverkarna var på väg att investera ytterligare 20 miljarder Euro, över 200 miljarder kronor, för utveckling av 30 nya elbilar och batterier fram till 2027.

Nu bekräftas uppgifterna och summan visar sig vara högre än vad det ryktades om. 23 miljarder Euro läggs till de redan 10 miljarder som alliansen beslutat om tidigare. Under de kommande fem åren investeras totalt 33 miljarder Euro, eller 344 miljarder kronor.

Även antalet nya elbilar som planeras visar sig vara fler, nämligen 35 stycken fram till 2030. De ska tillverkas på fem gemensamma elbilsplattformar och nu bekräftas även att Nissan ska lansera en eldriven efterföljare till småbilen Micra. Den ska byggas i Frankrike av Renault och dela teknik med kommande Renault 5. Modellen, som ännu inte har något namn, ska tas fram för den europeiska marknaden.

– Detta är ett utmärkt exempel på alliansens strategi för ”smart differentiering”. Jag är säker på att den nya modellen, som efterträder vår ikoniska Micra, kommer att fortsätta intressera våra kunder i Europa, sa Nissans chef Ashwani Gupta.

En kort animerade video visar hur Renault 5 gör plats för Nissans modell Micras karekteristiska rundade strålkastare.

Modellen utvecklas också av Renault, som tagit på sig ledartröjan i alliansen och fått in en del av sin egen strategi ”Renaulution”. Den innefattar både elektrifiering och digitalisering som ska mynna ut i gemensam mjukvara för de tre tillverkarna.

Men ännu viktigare för samarbetet är den gemsamma strategin kring utveckling och tillverkning av solid state-batterier. Där är det istället Nissan som leder arbetet som väntas ge batterier som är upp till 65 procent billigare än idag. Det stämmer överens med planerna som presenterades av Nissan i november förra året.

Med strategin ”Ambition 2030” meddelade den japanska tillverkaren att de arbetar på att utveckla billiga solid state-batterier och siktar på en tillverkningskostnad kring 75 dollar per kWh år 2028.

Några år senare ska kostnaden kunna sänkas ytterligare till 65 dollar.

Som jämförelse låg det genomsnittliga priset för tillverkning av litiumjonceller förra året på 101 doller per kWh och för batteripaket 132 dollar per kWh, enligt en sammanställning från BloombergNEF.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: