Renault samarbetar med start up för konvertering av transportbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 jul 2022

Renault har precis lanserat en uppdaterad version av transportbilen Master med ett större batteripaket på 52 kWh. 

Men den som inte vill köpa en helt ny Master ska istället kunna konvertera sin fossildrivna version till eldrift.

Det är i alla fall tanken när Renault nu tar de första stegen mot ett officiellt samarbete med den franska konverteringsfirman Phoenix Mobility. 

Under nästa år planeras 1 000 Renault Master att konverteras vid tillverkarens fabrik i franska Flins. 

Enligt Renault är det ett viktigt steg i det långsiktiga arbetet kring cirkulär tillverkning vid fabriken där. Efter transportbilen Master är tanken att utöka erbjudandet med konvertering även till andra modeller. Vilka det handlar om och om även personbilar så kan bli aktuella framgår inte. 

Inte heller finns det någon information om batteristorlek eller drivlinan som ska monteras. Priset lovad i alla fall bli konkurrenskraftigt jämfört med att köpa en ny, eldriven Master. 

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: