Renault vill slå räckviddsrekord med ny demobil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 jan 2025

Att en effektiv och snål drivlina också ger en elbil med lång räckvidd har bland andra Mercedes visat fler gånger med konceptet EQXX. Teknik som utvecklats till den ska nu börja sippra ned till produktionsbilar som kommande eldrivna CLA, som får en räckvidd på 75 mil.

Renault tar nu det här med effektivitet ett står längre och presenterar demonien Filante Record 2025, som de kallar ett ”rullande laboratorium”. Målet är att att slå nya rekord vad gäller energieffektivitet och räckvidd med samma batteri på 87 kWh som används av Renault Scenic som utgångspunkt. Vilket är ett mindre batteri än det på 100 kWh som Mercedes använder till EQXX.

I övrigt är det inte många likheter med Scenic, eller någon annan av Renaults nuvarande elbilar. Den ensitsiga bilen är hela 5,12 meter lång men endast 1,19 meter hög och 1,71 meter bred. Filante Record 2025 väger in på 1.000 kilo. Då står batteriet för över hälften med sin vikt på 600 kilo. Viktreduceringen har skett på detaljnivå och som exempel nämner Renault att all instrumentering visas på ultratunna och lätta digitala skärmar. Det behövs heller ingen luftkonditionering då bilens cockpit kyls ned genom luftströmmar.

Renault Etoile Filante slog hastighetsrekord 1956 och har varit inspirastion till den nya demobilen.

Formen är naturligtvis upplagd för att sänka luftmotståndet, men det nämns inget cW-värde. Enligt Renault hämtas inspiration från stridsflygplan och fordon för hastighetsrekord genom historien. Bland annat Renaults egna, gasturbindrivna bil Étoile Filante som 1956 slog hastighetsrekord när den kom upp i 309 km/h. Även styrning genom steg by wire och bromsar med brake by wire ska bidra till ökad effektivitet.

Demobilen ska visas upp på den stora mässan för klassiska bilar Rétromobile i Paris mellan 5 och 9 februari.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: