Elbilen logo Meny

Renault släpper konverteringskit för att köra gamla modeller på el

Att konvertera fossilbilar till eldrift har hittills främst varit något för entusiaster. I USA och Europa finns även företag som genomför konverterteringar professionellt, men även då är det oftast i en liten skala.

I Frankrike är däremot en massmarknad på väg att se dagens ljus. Ändrade regler och statliga subventioner för att konvertera bensin- och dieselbilar till edrift har gjort att flera nya företag har etablerats på kort tid.

Ett av de mest kända är R-Fit som nu ingår ett samarbete med Renault om att ta fram officiella kit för konvertering av äldre modeller.

I ett första steg handlar det om de lite till åren komna modellerna Renault 4 och Renault 5. Men även den lite mer moderna bilen Twingo ska få ett officiellt kit från R-Fit. Just första generationens Twingo är ännu en vanlig syn på vägarna både i Frankrike och flera andra europeiska länder.

Kittet för Renault 4 kommer redan nästa månad.

För Renault 4 kommer ett kit börja säljas redan nästa månad. Priset inklusive installation är 11 900 Euro, omkring 130 000 kronor.

Men det verkliga priset är betydligt lägre än så. Både privatpersoner och företag kan i Frankrike få bidrag på upp till över 60 000 kronor för att konvertera en fossilbil till el. För att kunna ansöka om det måste du däremot vara bosatt i Frankrike.

Renault 5

Renault framhäver att konvertering av gamla fordon förlänger deras livslängd samtidigt som de inte längre släpper ut koldioxid. Det gör det möjligt att fortsätta använda bilen även i städer med miljözoner, något som kommer allt mer i Frankrike.

Glada Twingo-ägare

Konverteringspaketet innehåller ett LFP-batteri på 10,7 kWh för omkring 8 mils räckvidd och en elmotor som ger 65 hästkrafter. Batteriet laddas genom ett vanligt vägguttag och enligt Renault ska det gå att ladda fullt på 3,5 timmar. Utöver det installeras även mätare för att se batteriets laddning, men växellådan ska förbli intakt. Två års garanti ingår också i paketet, samt alla papper för att bilen ska registreras som en elbil.

Konverteringskittet för Renualt 5 ska börja säljas i september och för Twingo anges ”ett senare tillfälle”. Här nämns inga priser, men då principen och förmodligen även batteristorlek och motor kommer vara jämförbart borde priset inte skilja sig mycket åt jämfört med kittet för Renault 4.

Prestandan är kanske inte imponerande. Flera företag tror ändå på stort intresse hos fransmännen för att konvertera sina bilar. Som argument läggs bland annat fram att det genomsnittliga pendlingsavståndet i landet är tre mil om dagen.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2023-01-25