/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F12%2FRenaultCityKZE-e1575540047185.jpeg)
Renaults billiga elbil till Europa
Patrick Ekstrand
5 dec 2019
Renaults budgetbil City KZ-E kostar bara 62 000 yuan, motsvarande 85 000 kronor, i Kina. Nu är den på väg till Europa, där den kommer att säljas under varumärket Dacia. Modellen har ett batteripaket på 26,8 kilowattimmar som kan snabbladdas och väntas klassas som en 250-kilometersbil enligt testcykeln WLTP. Något fartmonster är den dock inte, […]
Renaults budgetbil City KZ-E kostar bara 62 000 yuan, motsvarande 85 000 kronor, i Kina. Nu är den på väg till Europa, där den kommer att säljas under varumärket Dacia.
Modellen har ett batteripaket på 26,8 kilowattimmar som kan snabbladdas och väntas klassas som en 250-kilometersbil enligt testcykeln WLTP. Något fartmonster är den dock inte, motorn på 33 kilowatt mäktar bara med en topphastighet på 105 kilometer i timmen
Det är dock inte det faktum att det handlar om en billig bil som gör att modellen kommer att säljas som Dacia i Europa. En talesperson för Renault säger till den tyska tidningen Automobilwoche att de genomsnittliga utsläppen från Dacias modeller i dag är alltför höga för att klara av framtida miljökrav. Den rumänska biltillverkaren, som köptes upp av Renault 1996, satsar därför bland annat på att förbättra bränsleekonomin i sina förbränningsmotorer, åtgärder som dock inte anses vara tillräckliga.
Innan City KZ-E börjar säljas i Europa måste vissa modifieringar göras, bland annat krävs en annan laddanslutning, och priset i Tyskland väntas enligt Automobilwoche därför hamna på omkring 15 000 euro. Efter miljöbilsbonusen, som nyligen höjdes i Tyskland, handlar det om knappt 10 000 euro.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135-1920x1080-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Ipad-1536x2048-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Mobile-828x1472-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2Frenault_5_minitest-2.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FTwingo-Tease02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FDacia-Hipster-Concept01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FTeaser-Renault-4-05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Frenault_4_prov-9.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNissan-Logo01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FLadd-ChargeNode.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FBMW-Fabrik-Neue-Klasse01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FCayenne-prototyp04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FModel-3-och-MOdel-Y-2025-01-.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FRenault-5-laddstation-webb01.jpg)