”Renaulution” enligt plan – ökad försäljning för Renault
Carl Undéhn
17 jan 2024
För tre år sedan lanserade Renaults chef Luca de Meo den nya strategin ”Renaulution”. Med den ska Renault, inklusive märkena Dacia och Alpine, genom tre steg bli mer digitalt, mer eldrivet och mer lönsamt. Det sistnämnda genom att fokusera på mer på viktiga marknader och modeller.
En strategi som nu ser ut att ge resultat när Renault meddelar att försäjningen under 2023 ökade med 9 procent till totalt 2.235.345 fordon. Hur många av dem som var helt eldrivna modeller avslöjas däremot inte. Renault talar endast om de 185.666 ”elektrifierade” bilar – alltså elbilar och hybrider – som såldes under 2023, vilket var en ökning med 19,7 procent.
Att elbilar spelar en viktig roll i ”Renualution” har tillverkaren däremot redan gjort tydligt. Genom att bygga om och koppla ihop flera fabriker i norra Frankrike till vad som kallas ”ElectriCity” där det också etableras batteritillverkning vill Renault bli en ledande elbilstillverkare. För det har också det nya företaget Ampere bildats, som håller i utveckling av elbilar och mjukvara.
När vi intervjuade Renaults märkeschef Fabrice Cambolive förra hösten meddelade han att målet är att sänka priset med 40 procent jämfört med idag. Någon tidsplan för det angavs däremot inte. I år börjar redan visade eldrivna Scenic E-Tech att säljas, samt nya Renault 5 som har premiär i slutet av februari.