Rolls Royce arbetar på sin första elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 jun 2021

För några år sedan visade Rolls Royce upp konceptet 103EX, en udda och futuristisk skapelse som ses här ovan. Konceptet skulle visa hur Rolls Royce tänkte sig att en bil ser ut år 2040. Konceptet skulle vara självkörande och saknade därför ratt. Att framtiden även är elektrisk visade sig i att den klassiska V12:an var utbytt mot elmotorer.

Men nu ser det ut som att en eldriven Rolls Royce kan komma långt tidigare än 2040. Chefen Torsten Müller-Ötvös har bekräftat för amerikanska Bloomberg att märket, som idag ägs av BMW, arbetar på sin första elbil. Även det tidigare nämnda namnet ”Silent Shadow” bekräftas. Det anspelar både på den gamla modellen Silver Shadow och Rolls Royce förkärlek till tysta bilar.

– Elektrifiering passar perfekt till Rolls Royce. Den har ett starkt vridmoment och är supertyst. Vi förknippas inte högljudda motorer och skrikande avgasrör, så det är en stor fördel, sa Torsten Müller-Ötvös till Bloomberg.

Förmodligen kommer Silent Shadow inte ha många likheter med konceptet 103EX. Däremot en del gemensamheter med BMW:s kommande elektriska sedan i7. Enligt uppgifter ska Rolls Royce bygga sin första elbil på samma plattform som dagens modell Phantom VIII, men få den elektriska drivlinan från BMW i7.

BMW:s modell uppges få ett batteri på 120 kWh som ska ge 65 mils räckvidd. Om det är vad även ”Silent Shadow” kommer erbjuda avslöjade däremot Torsten Müller-Ötvös inte.

Men den kommer knappast se ut som tidigare visade konceptet 103EX.
En till eldrift konverterad Phantom V

Inte heller något planerat lanseringsdatum fick vi veta. Men den som vill köra Rolls Royce elektriskt kan göra det redan idag. Det brittiska företaget Lunaz bygger om modellerna Silver Cloud och Phantom V till eldrift. Priserna ligger på omkring 4 miljoner kronor för Silver Cloud och närmre sex miljoner för Phantom V – plus moms.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!