Nya draget – så planerar MG att kringgå EU:s strafftullar
Carl Undéhn
26 aug 2024
I början av juli införde EU preliminära strafftullar på import av elbilar tillverkade i Kina. Som väntat var det ett drag som inte tagits emot särskilt väl av Kina och de tillverkare som bygger sina elbilar där.
Minst förståelse för strafftullarna har nog statliga SAIC, som här säljer märket MG. De åkte nämligen på den högsta procentsatsen av alla – 36,3 procent. Ovanpå det läggs den vanliga importtullen på 10 procent.
Sedan tidigare är det känt att MG har planer på en egen fabrik här i Europa, och då eventuellt i Spanien. Men nu uppges tillverkaren kolla på ett snabbare sätt att runda EU:s strafftullar. För tillverkarens bäst säljande modell MG4 byggs också i Thailand och skulle kunna importeras till EU därifrån utan strafftullar.
Eller ja, kanske. För då Thailand i dagsläget inte exporterar bilar till EU finns det ingen fastlagd importtull på det. Vad den skulle landa på är alltså oklart, men förmodligen under de 46,3 procent som MG måste betala om de preliminära strafftullarna blir permanenta i höst.
Det finns däremot ytterligare ett hinder för “Thailand-tricket”. Enligt lokala medier måste MG också bevisa för EU att minst 40 procent av komponenterna hos de MG4 som importeras därifrån har sitt ursprung i Thailand. Är så inte fallet klassas bilen inte som en produkt “Made in Thailand”.