Så ser nya Nissan Leaf ut – och så blir räckvidden
Fredrik Sandberg
6 sep 2017
Nya Nissan Leaf visades i dag upp i Tokyo. Elbilen var på plats och fick provsitta bilen, som inte bara fått nytt utseende utan även längre räckvidd. Utseendet har mycket av gamla Leafs DNA kvar, men är nu betydligt snyggare. Även inredningen och infotainmentsystemet liknar gamla modellen. Delar av knapparna är identiska, så även ”växelspaken”. Bilen är också några centimeter bredare, längre och högre, men utrymmesmässigt är den mycket svår att skilja från gamla Leaf. Det är välbekant, men mycket snyggare.
Leaf har dock 8 år på nacken och har, enligt många, ända sedan den lanserades varit i behov av en uppdaterad design. Det har den fått nu.
Nissan Leaf är fortfarande världens mest sålda elbil (bland globala biltillverkare, kinesiska BYD säljer fler men då i stort sett bara i Kina), men nu siktar Nissan på att minst fördubbla försäljningen, och enligt Nissans vd Hiroto Saikawa kan Leaf bli ett av märkets viktigaste bilar.
Och en fördubblad försäljning är ingen orimlig gissning. När utseendet inte längre är ett hinder och räckvidden blir tillräcklig kommer man att nå fler.
Till en början blir det dock en beskedlig räckviddsförlängning. I nya Leaf sitter ett batteripack på 40 kWh och en starkare motor – 110 kW mot dagens 80. Batteriet ska ge bilen 400 km räckvidd, enligt japanska körcykeln. Vi har inte fått provköra bilen så det går inte att säga vad verkliga siffror blir, men någonstans kring 25-30 mil är inte otänkbart.
Andra finesser som kommer med nya Leaf är Pro Pilot, som liknar Teslas Autopilot. Bilen följer vägens markeringar och anpassar hastigheten till bilar framför. Bilen har även vad Nissan kallar e-pedal-driving. Regenereringen är så stark att bilen bromsar in och stannar helt, även i uppförsbackar. Till skillnad från andra bilmodeller med liknande funktion hävdar Nissan att de har en mycket bättre känsla i bromsningen, så att ingen ska bli åksjuk.
Laddluckan är något högre placerad än tidigare Leaf, vilket gör det lättare att komma åt när man ska plugga in. Det handlar om typ1-uttag, som dagens och Nissan har även valt att behålla Chademo-standarden. En stor anledningen till det är att den klarar av Vehicle to Grid, det vill säga att bilen kan skicka ström in i fastigheter och på så sätt exempelvis under en tid försörja ett hus med el, en teknik som har flera möjligheter – en egenskap Nissan är ensamma om och som kan bli större än vad många tror inom några år.
Svenska priserna på Leaf är ännu inte offentliggjorda, men när vi ser att bilen faktiskt är cirka 600 dollar billigare än gamla modellen i USA. Troligtvis blir prisskillnaden mot dagens Leaf liten även i Sverige.
Bilen går att köpa i Japan redan nästa måndad. Lansering i Sverige blir i februari nästa år. Något år senare kommer Nissan att lansera bilen med 60 kWh stort batteri och kraftigare motor. Även den till konkurrensmässiga priser. Då blir räckvidden närmare 40 mil i verklig körning och Nissan Leaf en sann konkurrent till kommande Tesla Model 3 och Opel Ampera-e.
FAKTA NYA NISSAN LEAF:
Längd: 4,480 mm
Bredd: 1,790 mm
Höjde: 1,540 mm
Hjulbas: 2,700 mm
Väghöjd: 150 mm
Luftmotstånd: 0.28 Cd
Däck: 205/55R16 or 215/50R17
Lastutrumme: 435 L
Vikt: 1,490-1,520 kg
Bruttovikt: 1,765-1,795 kg
Batterikapacitet: 40 kWh
Elmotor EM 57: 110 kW (150ps)/3283~9795 rpm
Maximalt vridmoment: 320 N・m (32.6kgf・m)/0~3283 rpm
Räckvidd: 400 km enligt japanska siffror, enligt NEDC cirka 370 km. I verkligheten, uppskattningsvis, 25 mil.
Laddtid: 16 h (3 kW) 8 h (6 kW)
Snabbladdning: 80 procent på 40 minuter.
Trefasladdning: Nej.