Säljstart för ID.4 GTX och Audi Q4 50 e-tron quattro

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 maj 2021

Häromveckan presenterade Volkswagen prestandaversionen GTX av ID.4. De sa då att det var den första modellen på koncernens MEB-plattform med fyrhjulsdrift från två elmotorer.

Men det är inte helt sant, för det finns ju också Audi Q4 50 e-tron quattro, toppmodellen av Audis nya elsuv.

Också den kommer med dubbla elmotorer och den  visades före ID.4 GTX.

Både Audi Q4 50 e-tron quattro och ID.4 GTX börjar säljas i Sverige nu. Men där Audi anger att Q4 50 e-tron quattro kommer levereras i juni säger Volkswagen endast ”i sommar”.

Vilken modell som blir först ut på svenska vägar återstår alltså att se.

Den som lägger en beställning får i båda fall en elsuv med 299 hästkrafter som klarar 0 till 100 på 6,2 sekunder och en toppfart på 160 km/h. Batteriet på 77 kWh kan snabbladdsas med 125 kW och ska klara en räckvidd på upp till 48 mil enligt WLTP.

Så långt stämmer de tekniska detaljerna överens mellan Q4 50 e-tron quattro och ID.4 GTX – i alla fall på pappret.

När Elbilen som enda svenska tidning var på en förvisning av Q4 e-tron tidigare i år ställde vi frågan hur Audis fyrhjulsdrift kommer att skilja sig från övriga märken inom Volkswagenkoncernen.

Svaret blev att Audi har en utvecklat en mjukvara som bättre ska synkronisera och ta tillvara på fördelningen av kraften mellan elmotorerna på de båda axlarna.

Quattro ska helt enkelt vara Audis område.

Audi beskriver fördelning som att motorn på bakaxeln, som driver i normalläge, har en effekt på 204 hästkrafter och 310 Nm. Vid gaspådrag, en skarp kurva eller halt väglag aktiveras den främre motorn, som har 109 hästkrafter och 162 Nm.

Det ger tillsammans något mer än de 299 hästkrafter som Audi anger.

Även ID.4 GTX drivs i vanliga fall på bakaxeln av den ena elmotorn med en effekt på 204 hästkrafter och den främre motorn, som här är på 95 hästkrafter, aktiveras när det behövs.

Priset för Q4 50 e-tron quattro i utförandet Proline Advance med bland annat sportstolar, värmepump och 19 tums aluminiumfälgar börjar på 641 900 kronor innan klimatbonus.

ID.4 GTX börjar på 565 900 kronor och kommer då bland annat med speciell GTX-inredning, 20-tumsfälgar och uppvärmd ratt.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: