Skandinavisk design i BMW:s flaggskepp i-Next – vi har träffat den svenske designern bakom lounge- känslan
Fredrik Sandberg
24 jun 2020
Erik Melldahl kommer från Jämtland och jobbade ett par år på Electro Engine, ett insomnat svenskt försök till att starta elbilstillverkning i Sverige. Därefter pluggade han industriell design i Umeå och fick via ett jobb på Bang Olufsen en praktikplats på BMW senare gjorde att han landade ett jobb hos de senare som interiördesigner. Nu är han designansvarig för i-programmet och den som har designat BMW:s flaggskepp, i-Next, som är en studie för kommande självkörande bilar. Vi träffade honom på eCar Expo i februari där han visade upp sin skapelse.
– Vi har designat bilen för att få mer rörlighet, som ett vardagsrum eller hotell, säger han om den avskalade interiören.
INext har två körlägen, boost eller ease. Ease är det läge då ratten sjunker in i instrumentpanelen och bilen tar över körningen. Och i-Next handlar mest om detta.
– Vi har format den för att exempelvis ge möjligheten för passageraren vid förarplatsen att kunna vända sig om och luta sig mot dörren för att kunna prata med passagerare i baksätet. Dörren är ett ryggstöd. Man kan lägga armen på stödet och ha ögonkontakt med dem som sitter bak. Det är mer naturligt i en självkörande bil.
– Vi har försökt hitta loungekänsla, och istället för att man förlorar tid när man åker bil, så får man tid. Lite av en vardagsrumskänsla, för den som helst vill vara hemma i soffan.
Att det finns tydliga drag av avskalad skandinavisk design är ingen slump.
– Jag är lite mer nischad jämfört med andra designers. Jag har aldrig varit någon motorkille. Det ska kännas skandinaviskt och avskalat. Hur mycket detaljer kan man ta bort utan att det blir känslokallt? Bilar handlar fortfarande om känslor och image, så det är en balansgång och BMW ska göra saker på andra sätt.
Flera detaljer är intressanta i bilen, som att det finns en projektor som känner av om man plockar upp ett vitt ark. På den kan den då projicera en bok eller en film.
Hur mycket av det här kan vi då vänta oss i produktionsbilen?
– Det kan jag inte säga. Men jag kan säga att när man börjar designa någonting så måste man vara så vild det bara går. Ju vildare idéer, desto större chans är det att någonting kommer med i produktionen. Men det är många filter, kostnader och tillverkningsmöjligheter exempelvis, säger Erik Melldahl.
Är det en fördel att bilen är elektrisk och autonom?
– Ja, man har mycket mer space att jobba med. Med platt golv och större utrymmen. Det elektriska och autonoma kommer att göra mycket för interiördesignen.
BMW har jobbat mycket med återvinningsbara material och i-Next är inget undantag.
– Om man ser tillbaka drygt hundra år så var det kusken som körde droskan som satt på läder. Inne i kabinen var det fina tyger. Vi siktar på lyx utan läder. Det ger ett elegantare intryck och gör återvinningsbara material möjliga. FS