Skoda-chefen: ”Vår framtid är elektrisk” – Inga fler laddhybrider från Skoda

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 sep 2021

Nyligen kunde Skoda meddela att de tillverkat 100 000 exemplar av modeller med beteckningen ”iV”, alltså bilar som är delvis eller helt elektrifierade. Hur fördelningen mellan modellerna Octavia och Superb som laddhybrid och elbilen Enyaq ser ut framgick inte.

Men 2030 hoppas Skoda att elbilar ska utgöra mellan 50 och 70 procent av försäljningen i Europa. Därför blir det heller inga fler laddhybrider från det tjeckiska märket.

Det meddelade Skodas chef Thomas Schäfer i en intervju med nättidningen Autogazette.

– De är inte meningsfulla för oss. Vår framtid är rena elbilar, säger han till Autogazette.

Hur det påverkar planerna på fortsatt utveckling av bilar med förbränningsmotor som inte är laddhybrider framgår inte.

Men försäljningen av elbilen Enyaq ska gå över förväntan och enligt Thomas Schäfer har det hittills gjorts över 70 000 beställningar av modellen.

Han säger att omställningen mot elbilar har snabbats på rejält inom företaget de senaste två åren. Därför tror han att andelen elbilar av Skodas försäljning i Europa snarare blir 70 procent år 2030 än 50 procent.  Något definitivt datum för när de ska sluta sälja bilar med förbränningsmotor vill han däremot inte ge.

Nästa elbil från Skoda är inte någon helt ny modell, utan en crossover-version av Enyaq med coupékaross. Men efter den har Skoda bekräftat att de kommer lansera tre nya eldrivna modeller fram till 2030. En av dem är den mindre elbil som utlovats från Volkswagenkoncernen 2025 med ett pris på omkring 200 000 kronor.

Vad vi kan vänta oss av modellen är ännu oklart. Cupra har visat det sportiga konceptet UrbanRebel och Volkswagen sitt koncept ID.Life som riktar sig till unga köpare med en anpassningsbar interiör. Hur mycket av koncepten som till slut letar sig in i den serietillverkade versionen återstår att se.

Från Skoda har vi ännu inte sett något koncept, men Thomas Schäfer säger att de räknar på allt för att kunna ge bilen det utlovade låga priset.

Även en elsuv som är mindre än dagens Enyaq är planerad och någon gång efter 2025 finns det planer på en ”E-Octavia”, alltså en eldriven sedan eller kombi.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!