Skrotad klimatbonus ersätts med skrotningspremie

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 sep 2023

Klimatbonusen för elbilar försvann närmast över en natt förra hösten. Kort efter att den nuvarande regeringen tillträtt meddelades att klimatbonusen inte längre behövs. Bland annat branschorganisationen Mobility Sweden har sedan dess däremot uppmanat till att någon form av styrmedel behövs för att Sverige ska nå klimatmålen.

Och nu kommer vad som beskrivs som regeringens alternativ till den skrotade klimatbonusen. Miljö- och klimatmininster Romina Pourmokhtari har presenterat nya klimatsatsningar på totalt fyra miljarder kronor inför nästa års budget.

De innefattar bland annat införandet av en elbilspremie för lätta och tunga lastbilar samt arbetsmaskiner, ökade satsningar på utbyggnad av laddinfrastruktur och införandet av en tillfällig skrotningspremie.

Den som skrotar en äldre bil och köper eller leasar en elbil ska då kunna ansöka om stöd. För det har regeringen undansatt 250 miljoner kronor för 2024 och 2025, men detaljerna är ännu få.

Till exempel nämns inte hur gammal bilen måste vara för att ha rätt till skrotningspremie eller hur stort belopp stödet är på. Men förmodligen betydligt lägre än innan. Som jämförelse sköt föregående regering till totalt 7,4 miljarder kronor för utbetalning av klimatbonus under 2022.

Satstningen med skrotningspremie får kritik av konsumentorganisationen M Sverige.

– Den som kör en skrotfärdig bil idag kommer inte att ha råd att köpa en ny elbil imorgon. Tanken med en skrotningspremie är att de med små ekonomiska marginaler, och som kör de äldsta bilarna, ändå ska kunna byta upp sig till en litet nyare, renare och trafiksäkrare bil, säger Heléne Lilja som är chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!