Smart, dubbelriktad eller direkt laddning – studie jämför slitage av batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 aug 2025

Att elbilars batterier håller bättre än vad som tidigare antogs har slagits fast i en rad studier. Även påståendet att snabbladdning sliter på cellerna är ett påstående som kommit att nyanseras allt mer. Med allt mer modeller på marknaden som klarar dubbelriktad laddning (läs mer om tekniken här) har frågan om ökad urladdning av batteriet är något som påverkar dess hälsa, så kallad State of Health?

Precis det har forskare vid det tekniska universitetet i tyska Aachen tillsammans med företaget The Mobility House som erbjuder smarta laddlösningar nu undersökt. I studien har forskarna simulerat olika laddbeteenden av ett batteri med en kapacitet på 52 kWh över en tioårsperiod och jämfört hur det påverkar batteriets hälsa. De olika beteenden som har testats var att laddningen startar direkt när kabeln kopplas in, smart laddning där laddningen drar igång när elpriset är som lägst, samt dubbelriktad laddning där strömmen i batteriet matas tillbaka till det egna huset med Vehicle to Home (V2H) eller ut på elnätet med Vehicle to Grid (V2G).

Resultatet visar att de ökade laddcyklerna hade en minimal effekt på batteriets åldrande. I siffror betyder det att batteriets kapacitet minskade med 21 procent, eller upp till 3,1 kWh. Om laddningen i stället drar igång direkt när kabeln kopplas in minskar batteriets kapacitet enligt studien med 18 procent. Slutsatsen är ändå att det är ett sämre alternativ då det inte ger det mervärde som kommer med Vehicle to Grid, där ägaren sparar pengar eller rent av tjänar pengar genom att mata tillbaka el från batteriet till nätet. Under en tioårsperiod beräknar studien att Vehicle to Grid kan ge ägaren ett mervärde på omräknat 89.000 kronor.

Med smart laddning, där laddningen alltså kommer igång när priset är som lägst, beräknas mervärdet under samma tidsperiod uppgå till omräknat 33.500 kronor. Med smart laddning uppvisar batteriet enligt studien också lägst degradering med 12 procent.

Enligt forskarna finns det också förbättringspotential av tekniken för att minska degraderingen av batteriet vid dubbelriktad laddning. “En god kunskap om åldringsprocesserna gör det möjligt att utforma V2G-tjänster på ett sådant sätt att de belastar batteriet så lite som möjligt”, skriver de i studien.