Annons:

Snabbare än Nio – CATL planerar batteribyten i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jun 2025

Med Fiat 500e har Stellantiskoncernen börjat testa batteribyten med teknik från företaget Ample i Madrid. På sikt ska testet innefatta 500 exemplar av Fiat 500e, som ingår i bildelningstjänsten Free 2 Move. Och från att det tidigare har varit endast Nio som i Europa erbjudit möjligheten att byta batteri som alternativ till att snabbladda är det nu fler aktörer på gång.

Kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier till elbilar, uppges nu vara intresserad av att sätta upp stationer för batteribyten i Europa. I Kina har batterijätten redan satt upp drygt 30 stationer i staden Chongqing, där de används av av bilar från tillverkaren Changan som körs av ett lokalt taxiföretag. Stationerna kallas Choco-Swapping Electric Blocks, eller SEB, och kan hålla upp till 30 batterier. Ett byte tar 100 sekunder och stationerna kan genomföra upp till 822 byten per dag. CATL:s lösning är därmed snabbare än de stationer för batteribyten från Nio som det idag finns åtta stycken av Sverige. De behöver knappt fem minuter för ett byte, men i Kina finns nya versioner som är snabbare.

När stationerna från CATL kommer hit beror på hur snabbt utbyggnaden i Kina går. I år planerar CATL att bygga 1.000 stationer där, och om tre år är målet att det ska finnas 10.000 stationer för batteribyten i Kina. Först när det målet är uppnått ska tekniken lanseras i Europa. Ambitionsnivån är hög med 10.000 stationer inom tre år. Nio har byggt sina stationer där sedan 2018 och är nu uppe i drygt 3.000.

CATL uppges se en stor potential för batteribyten i Europa, bland annat som ett sätt för att sänka kostnaden för elbilar. Då genom att bilarna säljs utan batteriet, som står för en stor del av kostnaden. Batteriet hyrs då i stället till en månadskostnad, ett upplägg som Nio erbjuder i dag och gör det möjligt att använda företagets stationer för batteribyten.

Annons:
Annons:
Annons: