Här kan du leasa en elbil från 1.100 kronor i månaden

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 sep 2025

Frankrike införde förra året så kallad ”social leasing” av elbilar till ett av staten subventionerat pris på 100 euro (1.100 kronor) i månaden för mindre modeller och 150 euro (1.600 kronor) för större, familjebilar. Erbjudandet kom med en hel del kriterier som måste uppfyllas, bland annat fick årsinkomsten för den som ansökte inte överstiga 15.400 […]

Frankrike införde förra året så kallad ”social leasing” av elbilar till ett av staten subventionerat pris på 100 euro (1.100 kronor) i månaden för mindre modeller och 150 euro (1.600 kronor) för större, familjebilar. Erbjudandet kom med en hel del kriterier som måste uppfyllas, bland annat fick årsinkomsten för den som ansökte inte överstiga 15.400 euro (170.000 kronor) och personens arbete måste vara minst 15 kilometer från hemmet.

Trots det kom det på sex veckor in 50.000 ansökningar och med det var budgeten för satsningen slut. Efter en andra runda i somras med budget för ytterligare 50.000 ansökningar kommer nu en tredje omgång. Budgeten är nu lägre än tidigare, enligt franska uppgifter 370 miljoner euro (4 miljarder kronor), men målet är även den här gången att kunna godkänna 50.000 ansökningar.

Den som ansöker kan välja bland 30 modeller som godkänts för kampanjen som då kan leasas till en månadskostnad på mellan 100 och 200 euro i månaden. Listan innefattar naturligtvis franska märken som Citroën och Renault, men även andra europeiska tillverkare som Cupra, Fiat, Opel och Volkswagen. Bland de icke-europeiska tillverkarna hittas Jeep, som ingår i Stellantiskoncernen, Ford och Kia. Som tidigare krävs det att de ansökandes arbetsplats befinner sig 15 kilometer från hemmet. Gränsen för årlig inkomst har däremot höjt till max 16.300 euro (180.000 kronor).

Några kinesiska märken finns inte med. Några kinesiska märken finns inte med. Förra året kopplades landets dåvarande klimatbonus till ett poängsystem där koldioxidutsläppen vid tillverkningen av elbilarna värderas enligt en skala med 100 poäng. För att ha rätt till landets klimatbonus ”bonus écologique“ måste bilen få minst 60 poäng. Något som blir svårt att uppfylla för kinesiskt tillverkade elbilar. Redan transporten från Kina till Frankrike drar ned antalet poäng.