Sono Motors visar slutgiltig design av solcellsbilen Sion
Carl Undéhn
26 jul 2022
Egentligen skulle produktionen av solcellsbilen Sion redan varit igång. Men det mesta har dragit ut på tiden och inte heller planerna på att bygga bilen hos Nevs i Trollhättan blev som tänkt.
Istället blir det finska Valmet som ska tillverka Sion. Om allt går i lås ska produktionen dra igång där nästa år och Sion blir då det unga tyska företaget Sono Motors första modell.
Och den här gången ska produktionen verkligen bli av, lovar Sono Motors.
-Redan nu sitter ingenjörer från Sono och Valmet tillsammans för att förbereda produktion, säger Jona Christians som är en av medgrundarna av Sono Motors.
Inför det har den slutgiltiga designen presenterats som visar på en del skillnaderna mot tidigare.
Baktill har bilen fått mer klara linjer och både där och i fronten hittas nya strålkastare.
Även på insidan ser det nu mer luftigt ut och intressant är att prototypens idé med mossa som luftrenare behållits.
Sions främsta kännetecken är solcellerna som är integrerade i karossen. Totalt hittas 456 solceller på taket, dörrarna, motorhuven och bagageluckan.
De ska kunna generera ström för upp till 1,6 mils räckvidd om dagen.
Enligt Sono Motors är det däremot en detalj som kommer ändras ytterligare inför produktionsstarten. Solcellerna syns ännu tydligt och målet är att de ska integreras bättre i karossen.
Under den hittas ett LFP-batteri på 54 kWh som ska ge Sion en räckvidd på 30 mil. Snabbladdning är möjligt med upp till 75 kW och ombordladdaren är på 11 kW.
Förutom solcellerna är priset på Sion något som hållit uppe intresset under alla förseningar. Det ska enligt Sono Motors landa på 30 000 Euro, alltså omkring 300 000 kronor.