Sparplan och strategibyte när Tesla fokuserar på robotaxi
Carl Undéhn
2 maj 2024
Uppgifterna om att Tesla helt skrotat arbetet med den billigare elbilen ”Model 2” ser inte ut att stämma helt. Men det blir allt tydligare att Tesla fokuserat om sina resurser på en planerade självkörande robotaxi. Både den och ”Model 2” har uppgetts byggas med nya produktionsmetoder för att sänka kostnaderna och snabba upp tillvekrningen. Bland annat en vidareutveckling av dagens teknik med ”gigacasting” där stora delar av bilen gjuts i ett stycke, något Tesla varit pionjärer inom.
Med den nya generationen av ”gigacasting” skulle det bli möjligt att gjuta hela bilens underrede i ett stycke. Men utvecklingen av det har nu lagts på is enligt källor som nyhetsbyrån Reuters varit i kontakt med. Vad orsaken till det beror på framgår inte. Det var också Reuters som för några veckor sedan kom med uppgifterna att Model 2 lagts ned. Kort efteråt kommenterade Teslas chef Elon Musk på X att ”Reuters ljuger (igen)”, utan att hänvisa till artikeln.
Även andra tillverkare som Volvo och Toyota ska börja använda ”gigacasting” vid tillverkningen. Genom att ta tekniken ett steg längre var det väntat att Tesla skulle kunna ligga steget före konkurrenterna.
Uppgifterna kommer tillsammans med en rad tecken på att Tesla infört ett sparprogram och är mitt uppe i ett byte av strategi med tydligt fokus på den självkörande bilen som har lovats att visas den 8:e augusti. Förutom att Tesla ser ut att pausa utvecklingen ”gigacasting” och att den billigare Model 2 inte kommer byggas med en helt ny plattform har 10 procent av de anställda – omkring 14.000 personer – sagts upp.
Bland dem handlar det enligt nya uppgifter om i stort sett alla som arbetar med Teslas laddnätverk med Superchargers. Något som kommer oväntat då utbyggnaden av nätverket har spelat en viktig roll de senaste åren. Hösten 2021 presenterades Tesla målet att tredubbla antalet Supercharchers globalt inom två år. Företagets vd Elon Musk hade då tidigare sagt att takten i utbyggnaden av Superchargers måste vara högre än takten i tillverkning av bilar. När även andra märken än Tesla nu kan ladda vid en stor del av stationerna har det också setts som en allt viktigare inkomstkälla för Tesla.
På X kommenterade Elon Musk saken med att ”Tesla planerar fortfarande att bygga ut Supercharger-nätverket, bara i en långsammare takt för nya platser och mer fokus på 100% upptid och expansion av befintliga platser”.