Annons:

Staden som blir först med Vehicle to Grid på riktigt

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 jun 2025

Allt fler elbilar lanseras ”förberedda” för Vehicle to Grid, eller V2G, som gör det möjligt att mata tillbaka ström till elnätet. Tekniken har stor potential, men än så länge har vi endast sett pilotprojekt i mindre skala. Här i Sverige till exempel från Volkswagen och bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.

I nederländska Utrecht lanseras nu vad som beskrivs som den första storskaliga satsningen på Vehicle to Grid tillsammans med lånebilar i Europa. Projektet ”Utrecht Energized” annonserades förra hösten och är ett samarbete mellan staden, Renault, bildelningstjänsten MyWheels och laddföretaget We Drive Solar. 50 exemplar av Renault 5 ingår i bildelningstjänsten som kan mata tillbaka ström från bilarnas batterier till elnätet när de inte används och är inkopplade till de dubberiktade laddarna från We Drive Solar.

På sikt ska flottan med bilar utökas till 500 exemplar av Renault 5, som då väntas kunna täcka upp till 10 procent av Utrechts behov av elnätets flexibilitet vid höga belastningar. Testet beskrivs också som ännu ett steg i att möjliggöra den gröna energiomställningen i Utrecht, där det hittas solceller på 35 procent av stadens husttak idag.

Renaults elbilar kommer idag förberedda för Vehicle to Grid, men än så länge är det inget som går att använda på den svenska marknaden.

– För att frigöra V2G:s fulla potential måste vi undanröja befintliga hinder – från att anpassa skatteregler och nätavgifter till att främja interoperabilitet och förenkla certifieringsprocesser. Med rätt inriktning kan V2G bli en hörnsten i morgondagens elnät, säger Jérôme Faton som är Energy director hos Renaults dotterbolag Mobilize för laddlösningar.

Annons:
Annons:
Annons: