Statistiken talar klarspråk – elbilsboomen är här
Carl Undéhn
20 sep 2024
Bortsett från ständigt nya rekord i Norge har rapporteringen om elbilsförsäljning i år ofta kommit med mörka rubriker om minskade volymer. Här i Sverige har till exempel nyregistreringen av elbilar hittills i år minskat med 21 procent, jämfört med året innan. Och sett till hela EU utgjorde elbilarnas andel av nybilsförsäljningen under årets första sex månader 12,4 procent, vilket är en minskning jämfört med samma tidsperiod förra årets då de utgjorde för 14,6 procent.
I skuggan av minskningen har bilbranschen reagerat oväntat snabbt – en bransch som annars brukar tala om vikten av långsiktiga satsningar och tydliga regler att förhålla sig till. Volvo har skrotat sitt mål om att endast sälja eldrivna modeller från 2030, Volkswagen ska satsa mer på laddhybrider och satsningar på batterifabriker i Europa har skruvats ned.
Samtidigt står elbilarna till exempel här i Sverige fortfarande för omkring 35 procent av nybilsregistreringen. Det är en minskning mot förra året, då de vissa månader stod för över 40 procent. Men är det också samma sak som att omställningen till eldrift har stannat av?
Nyhetsbrevet OmEV, som är en satsning från Energimyndigheten, har tittat närmre på global statistik över försäljningen av elbilar. Och slutsatsen är tydlig: försäljningen av eldrivna fordon minskar inte och har heller inte stagnerat. Tvärtom ökar den, om än i en långsammare takt än åren innan.
Men det ser olika ut runt om i världen. I Kina ökade försäljningen av laddbara fordon (helt eldrivna bilar och laddhybrider) med 31 procent under årets första sex månader. Totalt handlade det om 4,4 miljoner sålda exemplar, som med det stod för strax över hälften av alla nya bilar som såldes där. Också på den amerikanska marknaden ökade laddbara bilar med 12 procent.
Här i Europa har försäljningen av elbilar däremot gått mer trögt de senaste sex månaderna. Tidigare års ständiga ökning av helt eldrivna bilar reducerades till endast 1,3 procent under första halvåret. Men som att utvecklingen skiljer sig mellan olika världsdelar hittas också stora skillnader inom Europa, något vi på Elbilen har skrivit tidigare om. I Belgien ökade elbilarna med 48 procent mellan januari och juni och i Danmark stod elbilarna för 52 procent av nybilsregistreringen under juli månad. Vårt grannland har också utsetts till landet med de bästa förutsättningarna för att ställa om till eldrift.
I Tyskland har försäljningen av elbilar däremot rasat, sedan landet avskaffade klimatbonusen i slutet av förra året. Och som Europas största bilmarknad drar Tyskland ned statistiken för hela kontinenten. Räknas Tyskland bort i statistiken växer därför elbilarnas ökning i Europa under första halvåret till 9,4 procent.
Och det är en siffra som väntas öka under nästa år. Då skärper EU gränsvärdet för mängden koldioxid som nya bilar får släppa ut med 15 procent. För att slippa böter på miljardbelopp måste biltillverkarna sälja fler elbilar, som enligt studier då väntas uppgå till omkring 20 procent av nybilsförsäljningen i Europa.
Analytiker räknar med att vi kommer få se rabatter och subventionerade leasingerbjudande. Och med det förutspås att den nuvarande trenden med minskad elbilförsäljning kommer att vända. “Under 2025 kommer den strikta CO2-regleringen sedan att utlösa ett nytt hopp uppåt, med BEV-volymer som överstiger marknadens efterfrågan”, skrev analysföretaget Dataforce nyligen i en studie.
Och även på andra håll i världen väntas eldrivna fordon vinna allt mer mark. OmEV lyfter fram de stora statliga satsningarna på elbilar och grön energi i både Kina och USA som exempel på saker som kommer driva på omställningen. Även priset kan snart göra att el blir det drivmedel som flest kunder vill ha. Då för att priserna på batterier sjunker i sådan takt att de kommer göra elbilar till det billigaste alternativet.