Stellantis kan tillverka billiga elbilar för Europa i Indien
Carl Undéhn
9 jan 2023
Bilar ”Made in China” har blivit fler på svenska vägar de senaste åren. Det gäller inte bara de för oss nya kinesiska märken som har lanserats här i rask takt. Även andra tillverkare som Tesla och Polestar skeppar sina bilar från fabriker i Kina – och fler europeiska tillverkare som Cupra är på gång att börja göra samma sak.
Och snart kan vi även se en hel del elbilar på våra vägar med ”Made in India” instansat i karossen. I alla fall är det vad Stellantischefen Carlos Tavares ser som den kanske enda lösningen för att lyckas erbjuda de billigare elbilar som koncernen och andra tillverkare lovat så länge.
– Hittills har Europa inte kunnat producera elbilar till överkomliga priser. Den stora möjligheten för Indien skulle vara att sälja små elbilar till ett överkomligt pris och på så sätt säkerställa lönsamheten, sa Carlos Tavares under ett besök i Chennai i Indien i slutet av förra året.
Stellantis, med märken som Opel, Fiat, Peugeot, Citroën och Jeep, har lagt allt större fokus på Indien den senaste tiden som en plats där koncernen ser stor potential för tillväxt. Det gäller för tillfället främst märkena Jeep och Citroën. I år planeras också den eldrivna versionen av småbilen C3 lanseras i Indien.
Tanken är då att upp till 90 procent av delarna för tillverkningen av C3 också ska komma från indiska underleverantörer. Om inte annat för att kringå landets höga importtullar.
– Tullarna för att importera en bil till Indien är extremt höga. Det betyder att om du vill ha en prisvärd elbil måste den tillverkas i Indien med indiska leverantörer och komponenter, sa Carlos Tavares.
Något som alltså kan växa för att på sikt importera elbilar tillverkade i Indien till Europa. De lägre tillverkningskostnaderna där skulle göra det möjligt att sänka priset på bilarna som säljs här hos oss. En förutsättning är att kvaliteten motsvarar Stellantis förväntningar.
Elbilsmarknaden i Indien väntas växa snabbt under kommande år. Tesla hade tidigare planer på att lansera sina bilar och eventuellt även tillverka dem på plats. Det drogs däremot tillbaka, enligt uppgift på grund av att Tesla inte kom överens med landets regering om sina planer.
Preliminära siffror från slutet av förra året visade på att Indien 2022 passerade milstolpen med en miljon elbilar i landet.