Elbilen logo Meny

Stora elbilspriserna – ID 3, Christopher Hurtig och Teslas laddnätverk vann

I samarbete med världens äldsta elbilsförening, Elbil Sverige, och Uppladdning.nu har vi valt ut Årets elbil, Årets elbilsförare och Årets laddplats.
Normalt sett brukar priset delas ut i slutet av det år priset gäller, men på grund av den rådande pandemin sköts det på till i början av detta år.
Här är pristagarna:

Christopher Hurtig tar emot priset av Elbil Sveriges ordförande Magnus Johansson.

Årets elbilsförare
– Christopher Hurtig

Motivering:
”Samtidigt som det hela tiden dyker upp nya rapporter om bilförsäljare som hellre säljer en fossilbil än elbil lever Christopher Hurtig, vd för Hurtigs Bil i Kungälv, som han lär. All säljande personal kör elbil för att kunna ge bästa information till sina kunder. Laddstolpen på Överby köpcentrum i Trollhättan bekostades av Hurtigs Bil för att göra långresor möjliga för sina elbilskunder. Han har tagit fram koncept där snabbladdare ingår i köp av flera fordon. Även elbilsägare som inte har köpt sin Nissan från Hurtigs får hjälp av företagets duktiga säljare, som redan 2014 var världens bästa säljare av Nissan Leaf. Att Christopher Hurtig dessutom har installerat solpaneler som laddar företagets bilar visar på ett föredömligt helhetstänk.”

Christopher Hurtig var mycket glad över utmärkelsen. Han kommenterade priset så här: 

– Det är väldigt roligt att ha varit med från starten med Leaf. När vi började för tio år sedan var det många som var väldigt skeptiska. Det var jag själv, men sedan tog jag ut en bil, körde någon vecka och insåg att det här är riktigt bra. Bara att slippa åka till bensinstationen är ju fantastisk. Du kan spara tusenlappar varje månad även om bilen är dyrare i inköp. Nu ser ju marknaden annorlunda ut, men när vi startade var det lite som att försöka kristna vikingar, ha ha. 

Har du några tips till bilförsäljare som vill sälja elbilar?

– Allra viktigaste är: kör själv. Det tror jag är grejen, om man själv har fattat så känner folk att det är sant. Ekonomi kan alla räkna, men att förmedla att det fungerar, det är någonting annat. För ett tag sedan åkte jag ner till Malmö i en Leaf med 62 kWh, en tretimmars tur, utan att ladda. Då vet jag att det går. Och då kan alla göra det. Det är helt avgörande. Att veta att det fungerar i praktiken. 

Volkswagens sverigechef Sten Forsberg tar emot priset för årets elbil, ID 3.

Årets elbil – Volkswagen ID 3

Motivering:
”Med ID 3 har Volkswagen visat att de kan bygga en elbil från grunden på en ren elbilsarkitektur, och ta vara på de fördelar som det innebär. ID 3 är en bil för långkörning såväl som för pendling med utmärkta köregenskaper i sin klass. Den erbjuder bra räckvidd och matchande snabbladdningskapacitet till ett överkomligt pris. Med en rejält tilltagen produktionskapacitet blir elbilen möjlig för fler. Folkelbilen är här. ”

Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg är mycket glad över priset.
– Att ID.3 på bara några månader lyckats bli den mest sålda elbilen i Sverige år 2020 är något vi är väldigt glada över. Och att bilen nu får detta fina pris gör oss självklart oerhört stolta. Det är ytterligare ett bevis på att vår satsning på att tillverka och sälja elbilar för många människor har gått hem, säger han.

Till höger: Joachim Skoogberg, som har varit med och byggt ut Sveriges superchargernätverk, tar emot priset för Årets laddplats – Teslas laddplats Sverige av Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg.

Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige

Motivering:
”Det svenska superchargernätverket är utan konkurrens det bäst utbyggda laddnätverket i Sverige som inom kort ger ett heltäckande nätverk för hela Sverige. Från Abisko i norr till Löddeköpinge i söder. Även glesbygdskommuner och mindre orter har berikats med superchargerstationer. Utan att vänta på politiker och andra aktörer har Tesla gjort det möjligt för Teslaförare att snabbt, enkelt och tryggt ladda på sin resa genom Sverige utan kort/tag/app. Tesla är en god förebild för andra biltillverkare.”

Årets laddplats blev alltså inte en laddplats, utan Laddplats Sverige, vilket Teslas superchargernätverk är i dag. När vi skrev motiveringen var Abisko på tapeten som den nordligaste superchargern, nu ser det ut som om den hamnar i Riksgränsen istället, drygt tre mil därifrån. Dessutom får Ystad en superchargerstation i år, vilket då blir den sydligaste. Under våren kommer Tesla att passera 500 superchargers i Sverige.

– Vi tackar för den fina utmärkelsen, det är en stor ära att utses till Sveriges bästa laddnätverk. Detta är ett resultat av Teslas uppdrag att påskynda världens övergång till förnybar energi och vikten av att elbilsförare alltid har samma frihet att resa vart de vill, i paritet med fossildrivna bilar. Arbetet med att täcka hela Sverige med Supercharging har varit ett långsiktigt mål som vårt team har arbetat hårt med i flera år. Med våra nya laddstationer som planeras under 2021 blir det svårt att köra några vägsträckor i Sverige utan att ha betryggande tillgång till en Supercharger. Priset som bästa laddoperatör i Sverige 2020 är för oss en viktig bekräftelse på vårt arbete med att utöka vårt laddnätverk, vilket är mycket uppskattat av våra kunder. Nästa steg i detta arbete manifesteras genom introduktionen av City Supercharging med Tesla Superchargers nära kunder som bor i storstäder, vilket gör det ännu enklare att bli elbilsägare, säger Ole Gudbrann Hempel, Tesla Regional Manager, Supercharging Nordics.

Teslas superchargernätverk, nuvarande och med stationer som byggs i år.
Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2021-01-22