Strejk hos Audi när tillverkning av elbilar minskar
Carl Undéhn
12 okt 2023
Audis elsuv Q4 e-tron delar teknik med Volkswagen ID.4 och ID.5. Tillverkningen sker därför i Volkswagens elbilsfabrik i östtyska Zwickau, där även Cupra Born skruvas ihop. Men tanken var att Q4 e-tron även ska byggas i Audis belgiska fabrik i Bryssel där den större elsuven Q8 e-tron tillverkas.
– Företaget har beslutat att montera Audi Q4 e-tron i Bryssel utöver Zwickau i händelse av ökad efterfrågan på marknaden. Detta gör det möjligt för Audi att reagera mer flexibelt på toppar i efterfrågan, förklarar Audi till branschtidningen Automobilwoche.
Men minskad efterfrågan gör att Audi nu ändrar i planerna på belgisk tillverkning av Q4 e-tron. Egentligen skulle Q4 e-tron rulla av banden där redan i somras. Men då även Volkswagen dragit ned på tillverkningen av ID.4 och ID.5 på grund av minskad efterfrågan kan fabriken i Zwickau täcka upp med tillverkning av Audis eldrivna instegsmodell.
Vilket betyder mindre tillverkning än planerat av Q4 e-tron i Belgien – och då först från slutet av året. Det har skapat ilska hos de anställda i fabriken vid Bryssel. Under två dagar lade de ned arbetet i strejk, något som Audi bekräftat.
Enligt Audi innebär ändringen ingen risk för uppsägningar bland de 3.000 anställda i den belgiska fabriken. Efterfrågan på Audi Q8 e-tron uppges vara stor, men det har inte övertygat de anställda.
– Trots att det nyligen meddelades att ingen tillfällig arbetslöshet behövdes, stod produktionen vid Vorst (där Audis fsbrik ligger, reds anm) fortfarande stilla under tre dagar förra veckan. De vet tydligen inte om det själva., säger Jan Baetens från fackföreningen ACV Metea till den belgiska tidningen De Standaard.
Audis fabrik vid Bryssel är sedan 2018 certifierad för koldioxidneutral tillverkning. Bland annat genom 37.000 kvadratmeter solceller på taket som bidrar med grön el.