Studie: därför minskar elbilarnas klimatavtryck i snabb takt

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 jul 2025

En stor fördel med elbilar är så klart att de inte orsakar några lokala utsläpp när de körs. Men elen de laddas med måste komma från någonstans, och även under tillverkningen går det ut en hel del energi. De verkliga utsläppen som elbilar orsakar räknas därför ut genom att väga in hela dess livstid. Något som så klart även gäller för bilar som tankas med bensin eller diesel, där själva körningen är långt ifrån det enda som orsakar utsläpp.

Vad som exakt vägs in i sådana beräkningar varierar. Organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT) har därför jämfört undersökningar av bilar som sålts i Europa mellan åren 2021 till 2025 där samma saker har undersökts för att komma fram till ett mer korrekt resultat i jämförelsen av utsläpp hos elbilar och de med förbränningsmotor.

Resultet talar sitt tydliga språk. Under hela sin livstid orsakar elbilar 73 procent mindre utsläpp av växthusgaser jämfört med bilar som tankas med bensin. I uträkningen har ICCT väg in utsläpp från produktion till återvinning av bilen, samt utsläpp som orsakas vid tillverkning av batterier, produktion av bränslen. Värdena som använts kommer också från verkliga användning och inte tillverkarnas förbrukningssiffror.

Studien visar också att utsläppen från elbilar har minskat med 21 procent jämfört sedan 2021. Huvudförklaringen till det är att energimixen i Europa har förändrats och idag innehåller mer förnybar energi. Värt att tänka på är att vi här i Sverige har en högre andel fossilfri el än övriga Europa. Enligt aktuella siffror från regeringen är idag 98 procent av elproduktionen i Sverige fossilfri, varav hälften kommer från förnybara källor som vatten- vind- och solkraft. Kärnkraft står för omkring en tredjedel av elproduktionen.

Samtidigt som elbilarna orsakar allt lägre utsläpp visar studien att klimatpåverkan från hybrider och laddhybrider inte har förändrats under perioden 2021 till 2025. ”Även om hybridisering ger vissa fördelar är dessa minskningar relativt små jämfört med de utsläppsbesparingar som batteridrivna elbilar ger – och de är inte tillräckliga för att uppfylla de långsiktiga klimatmålen”, skriver ICCT.