Elbilen logo Meny

Subaru blir första japanska tillverkare med egen elbilsfabrik

Med Leaf var Nissan var tidigt ute med en storsäljande elbil. Men i övrigt har de japanska biltillverkarna visat en något avvaktande inställning till eldrift.

Men det är nu på väg att ändras. I slutet av förra året presenterade Toyota sin satsning med 30 nya elbilar till år 2030. Den inhemska konkurrenten Honda har hakat på och ska också de släppa 30 elbilar till 2030. Dessutom samarbetar Honda med elektronikjätten Sony kring utveckling av elbilar.

Och föregångaren Nissan ska använda sina erfarenheter från bland annat Leaf för att 2028 börja tillverka billiga solid state-batterier.

Det ser alltså ut som att det rör på sig i Solens rike i öster. Nu meddelar också Subaru att de blir den första japanska tillverkaren att bygga en egen elbilsfabrik som ska stå klar 2027.

Hur stor kapacitet som planeras för fabriken eller någon information om modeller som ska tillverkas där avslöjas inte.

Subaru Solterra

Tillverkarens första elbil, suven Solterra, har utvecklats tillsammans med Toyota och den gemensamma elbilsplattformen e-TNGA. Toyota står också för tillverkningen av Solterra, som inte helt oväntat har mycket gemensamt med Toyotas första elbil bZ4X.

Till nyhetsbyrån Reuters säger Subaru att de ska lansera flera nya modeller med både eldrift och förbränningsmotorer innan den nya fabriken är klar. Om det efter det satsas mer eller rentav enbart på eldrift framgår inte.

Under kommande fem år investerar Subaru över 19 miljarder kronor i elektrifiering av sina kommande modeller.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-05-12