Svenske Mercedes-chefen provkör nya elsuven GLC

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 jul 2025

Vid bilmässan IAA i München i början av september är det premiär för nya elsuven Mercedes GLC. Med det presenterar den tyska tillverkaren både en eldriven version av en av sina storsäljare modeller, samt fortsätter med lanseringen av en ny generation av elbilar på nya plattformar som har 800-voltsteknik för snabbare laddning än hos dagens modeller. Något som gör att Mercedes GLC kan ladda med upp till 320 kW och fylla på med 26 mils räckvidd på 10 minuter.

Nya GLC är längre än sin föregångare. Hur mycket exakt har ännu inte avslöjats, men vi får i alla fall veta att hjulbasen har vuxit med 8 centimeter, vilket innebär att den hos nya GLC är på 2,9 meter. Vi får också veta att bagaget sväljer 570 liter och under motorhuven hittas en stor frunk på 128 liter. Med styrning på bakhjulen på upp till 4,5 grader ska GLC bli smidigare i stan och åkkomforten kan optimeras med samma luftfjädring som hos S-klass som tillval.

Mercedes sveske chef Ola Källenius tog ut en prototyp av GLC på testbana för att genomföra fem utmaningar.

Som hos nya eldrivna CLA, som vi nyligen har provkört och som ni snart kan läsa mer om här på Elbilen, använder också GLC Mercedes egenutvecklade operativsystem MB.OS. Det innebär att Mercedes nu kan ändra och förbättra en stor del av bilens funktioner genom uppdateringar over the air, OTA.

För att visa vad GLC klarar har den svenske Mercedes-chefen Ola Källenius satt sig bakom ratten i en prototyp av elsuven och gett sig ut på en testbana för att genomföra fem utmaningar, som nu kan se här nedan.

Bland annat testas accelerationen från 0-100 km/h (tiden avslöjas inte), manövrering på en slalombana, lastkapaciteten, bilens snabbladdningsförmåga och släpvikten. Mercedes GLC kan dra släp på upp till 2,4 ton, och för att visa på det hängs det på en släpvagn som är lastad med en Mercedes 300 SEL som väger in på omkring 1,8 ton. Enligt Mercedes har GLC också ett kultryck på 100 kilo, som gör det möjligt att hänga på en cykelhållare även för tyngre elcyklar.

Mercedes GLC har världspremiär vid IAA i München den 7 september. Svenskt pris och lanseringsdatum har ännu inte presenterats.