Tesla: Model 3 är ingen förlustaffär

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

28 apr 2016

Tesla slår tillbaka påståenden att man kommer att förlora tiotusentals kronor på varje såld Model 3. De analytiker som anser att modellen blir en förlustaffär för den amerikanska elbilstillverkaren har bland annat gjort felaktiga antaganden när det handlar om batterikostnaden, säger Jeff Evanson, chef för investor relations på Tesla.

Colin Langan, analytiker på banken UBS, anser att bilen bör kosta uppemot 50 000 dollar för att ekvationen ska gå ihop, skriver Street Insider. Men som bekant hamnar priset på 35 000 dollar (vd:n Elon Musk har dock twittrat att han tror att tillvalen gör att snittpriset blir 42 000 dollar).

Beräkningen baseras mycket på uppgifter från Jon Bereisa, vd på Auto Lectrification och tidigare ansvarig för utvecklingen av Chevrolet Volt på General Motors.

Evanson hävdar att många av antagandena inte stämmer. Dels är batterikostnaden per kilowattimme inte lika hög som folk utanför Tesla påstår. Redan i dag är kostnaden på under 190 dollar. Dels kommer batteriet att bli mindre än vad många tror, grundversionen kommer inte ens upp i 60 kWh. Model 3 kommer inte heller att bestå av lika mycket aluminium som de nuvarande modellerna. I stället kommer man att bygga bilen av både aluminium och stål, säger Evanson.

Med tanke på att företaget har fått omkring 400 000 reservationer hänger Teslas framtid – och den kommande fjärde generationen som Elon Musk redan pratar om – på att analytikerna har fel och att Teslas egna beräkningar stämmer.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!