Tesla och BYD leder bilindustrins omställning till eldrift
Carl Undéhn
31 maj 2023
International Council on Clean Transportation (ICCT) arbetar för att ta fram data för minska utsläppen hos transporter. Organisationen blev vida känd när de bidrog till att avslöja Volkswagen utsläppsfusk i vad som blev känt som Diesel Gate.
Nu har ICCT presenterat en ny rapport som undersöker hur världens 20 största biltillverkare befinner sig i övergången till eldrift.
Som tillverkare av endast helt eldrivna bilar hamnar inte helt oväntat Tesla i topp, med en värdering på 83 punkter. Varför inte full pott med 100 punkter, kanske du undrar? Orsaken beror på att ICCT inte enbart värderar övergången till eldrift utan även bredden på modeller som erbjuds. Med två sedaner, två suvar och nu även en lastbil täcker Tesla helt enkelt inte upp alla kategorier.
Av samma anledning hamnar till exempel Stellantiskoncernen och Volkswagen högt upp då de erbjuder eldrivna modeller inom olika segment.
– Med tanke på att Dieselgate-skandalen inträffade för bara sju år sedan är det anmärkningsvärt att se VW ta en seriös ledarroll i övergången till 100 % utsläppsfria fordon, kommenterar chefen för ICCT Rachel Muncrief resultatet av undersökningen.
Tätt efter ledaren Tesla hittas med 73 punkter BYD. Den kinesiska tillverkaren växer snabbt även utanför hemmamarknaden, där de under årets första kvartal gick om Volkswagen som Kinas mest sålda märke. Sedan förra året tillverkar BYD enbart ”elektrifierade” modeller, alltså helt eller delvis eldrivna bilar.
Volvo är inte med i listan utan klumpas ihop med Geely med 48 punkter, som även äger Polestar samt en rad andra märken som Sverigeaktuella Zeekr.
Botten domineras av japanska tillverkare som Toyota, Honda, Mazda och Suzuki. Men även Nissan, som med sin Leaf för över tio år sedan lanserade världens första massproducerade elbil.