Tesla uppges mörka konstruktionsfel – undersöks av Transportstyrelsen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 jan 2024

Hjulupphängningar och länkarmar med bristande kvalitet hos Teslas bilar är en fråga som har diskuterats länge. I Kina har 30.000 exemplar av Model S och Model X återkallats för problem med brustna länkarmar. När verkstaden Grufmans bil lade upp en video som visar en Model S från 2016 med samma fel fick den plockas ned efter påtryckningar från Teslas advokater.

Strax innan nyår kunde nyhetsbyrån Reuters presentera interna dokument från Tesla som visar att företaget systematiskt försökt mörka brister i bilarnas konstruktion eller materialen som använts. Enligt dokumenten har Teslas anställda uppmanats att skylla felen på hur kunderna använt bilen.

Som exempel lyfter Reuters fram Shreyansh Jain i Storbritannien som drabbades av trasig hjulupphängning fram och inte kunde styra sin Tesla Model Y. Till saken hör att han precis hämtat ut sin bil och endast hunnit köra 17 mil.

Ändå vägrade Tesla att betala för reparationen av hjulupphängningen, ett arbete som fick en slutnota på motsvarande drygt 140.000 kronor. Ett beslut som begrundades med att skadan måste ha uppstått genom en olycka under de 17 mil ägaren kört med bilen.

Enligt Reuters granskning är det ett mönster som går igen även vid problem med tusentals andra förhållandevis nya bilar från Tesla i olika länder. Genom att skylla felen på hur kunderna använt bilen är det inget som täcks av garantin.

Dokumenten visar på 11 inrapporterade fall där det skett olyckor med bilar på grund av brister i hjulupphängning, styrning eller montering av hjul. Olyckorna ska ha undersökts av Teslas ingenjörer, som även uppges ha påpekat brister hos vissa komponenter som används.

Tesla tillbakavisade Reuters artikel med ett långt inlägg på X, som ägs av Teslas chef Elon Musk. Uppgifterna i artikeln beskrivs som falska och ensidiga med exemplet som lyfts fram med kunden Shreyansh Jain. ”Kunden informerades om att Tesla kunde granska data från fordonet och förstod att det skett en krock som resulterade i att reparationen inte täcktes av garantin”, skriver Tesla.

I Sverige har det till skillnad från i Kina inte skett några återkallelser av Teslas modeller på grund av konstruktionsfel. Det kan däremot bli aktuellt. Transportstyrelsen har bekräftat att det pågår en utredning kring hjulupphängningen hos Model S och Model X. Alltså samma fel som uppmärksammades av verkstaden Grufmans bil 2022.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: