Toyota miljardsatsar på ökad batteritillverkning
Carl Undéhn
31 aug 2022
I dagsläget har Toyota med elsuven bZ4X endast en helt eldriven bil i programmet. Men fram till 2030 ska det ha lanserats 30 nya eldrivna modeller från Toyota och Lexus. Fem år senare ska Lexus också enbart sälja elbilar i EU, USA och Kina.
Totalt ska de båda märkena sälja 3,5 miljoner elbilar årligen från 2030. Och för det behövs det batterier.
Toyota meddelar nu att de investerar 730 miljarder yen, vilket motsvarar omkring 56 miljarder kronor, för batteritillverkning i Japan och USA. Hälften av investeringen går till den redan utannonserade fabriken i North Carolina.
Satsningen där ses som ett taktiskt beslut inför den väntade ökningen av försäljning av elbilar i USA. President Joe Bidens nya paket för att stävja inflationen innehåller bland annat nya regler för landets system med skattelättnader för elbilar. Endast elbilar med en viss andel batterier som tillverkats i Nordamerika kommer kunna ta del av dem – något som väntas öka intresset för batteritillverkning där från bilmärken från andra länder.
Resten av miljarderna satsas på en ny fabrik i Japan och redan befintliga fabriker där.
Genom det räknar Toyota med att kunna öka den årliga batteritillverkningen med ytterligare 40 GWh.
”Toyota har för avsikt att fortsätta sina ansträngningar för att bygga upp leveranskedjor som tillgodoser den växande efterfrågan på elbilar i olika regioner, inklusive leverans av bilbatterier från sina partner”, skriver Toyota i ett pressmeddelande.
Redan förra året meddelade Toyota att företaget investerar motsvarande 110 miljarder kronor i forskning, utveckling och tillverkning av batterier. Då hette det i alla fall att en stor del av utvecklingen skulle handla om batterier till hybridmodeller.
I samband med det nämndes också ett mål med en årlig batteriproduktion på 200 GWh. Om de det nu har höjts till 240 GWh framgår inte.