Toyota investerar 110 miljarder i tillverkning och utveckling av batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 sep 2021

Toyota har berättat lite mer om hur de ser på utvecklingen för elbilar de närmsta åren.

Att den japanska tillverkaren skyndar långsamt och har en avvaktande inställning till rena elbilar är välkänt.

Företaget har som mål att vara en klimatneutral tillverkare år 2050, men understryker alltid att batteridrivna bilar endast är en av flera vägar mot det. I dagsläget satsar man stort på sina hybridmodeller i framför allt Europa och i hemlandet Japan finns stora förhoppningar kring ökat användande av vätgas.

Men genom sin långvariga satsning på hybridbilar har Toyota även samlat på sig en hel del kunnande kring utveckling av batterier. Företaget vill nu använda sin erfarenhet till att öka forskningen kring batteriteknik och investerar över 110 miljarder kronor i tillverkning och utveckling av batterier, rapporterar bland annat Reuters.

Med det höjer Toyota produktionsmålet för batteritillverkning år 2030 från det tidigare 180 GWh till över 200 GWh.

Beslutet ska däremot inte ses som att Toyota direkt skruvar upp satsningen på rena elbilar. En stor del av både tillverkning och utveckling handlar även om batterier för Toyotas hybridbilar.

Oavsett vilket är det ett rejält kliv uppåt från dagens produktion hos Toyota som ligger på sex GWh.

Investeringen ska även göra det möjligt att tillverka batterier som är minst 30 procent billigare än idag. Sänkningen av kostnader ska ske genom materialval och tillverkningsprocesser, men exakt hur det ska gå till framgår inte.

Toyota har tidigare också sagt att de är på väg att presentera en bil med solid state-batteri, alltså ett batteri med fast i stället för flytande kärna som ger både mer räckvidd och snabbare laddning.

Toyota säger att de fortsätter utveckla tekniken, men uppger också att resultat kan presenteras tidigast 2025.  Förra året byggde Toyota en testbil med solid state-batterier för försök både på en bana och i verklig trafik.

Toyota vill även minska energiförbrukningen hos kommande elbilar med 30 procent jämfört med idag. Genom det ska de kunna använda mindre batterier och sänka kostnaderna. Som riktmärke sätter de upp målet att från 2025 kunna sänka batterikostnaden med hälften jämfört med deras kommande elsuv bZ4X som ska börja tillverkas nästa år.

Det blir märkets första elbil och är konstruerad på Toyotas och Subarus gemensamma elbilsplattform E-TNGA.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!