Toyota visar bZ3 för Kina och uppges ta fram ny elbilsstrategi

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 okt 2022

I somras dök det upp bilder och teknisk information kring Toyotas nästa elbil från kinesiska myndigheter. Enligt det följer Toyota upp elsuven bZ4X med en 4,7 meter lång sedan kallad bZ3 som kommer i två versioner med 184 eller 245 hästkrafter.

Redan då hette det att modellen är utvecklats i samarbete med kinesiska FAW och BYD, som uppgavs stå för både elmotor och batterier.

Nu har Toyota officiellt presenterat bilen och bekräftar att bZ3 är ett japanskt-kinesiskt samarbete. Med det får vi nu också se bilder av insidan. Redan axelavståndet på 2,88 pekade på goda innerutrymmen och i alla fall på bilderna ser bZ3 ut att bjuda på bra benutrymme i baksätet.

På höjden mäter bZ3 endast 1,48 meter och bilen har ett lågt luftmotstånd med ett cd-värde på 0,22.

Precis som Toyotas och Subarus första elbilar bZ4X och Solterra använder också bZ3 sig av den gemensamt utvecklade elbilsplattformen e-TNGA. LFP-batteriet är som väntat från BYD och ska ge en räckvidd på upp till 60 mil, enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln.

Även om batteriet inte kommer från Toyota själv trycker tillverkaren på sin långa erfarenhet av batterier från tillverkningen av hybrider. Tack vare det lovar Toyota att batteriet ska ha kvar 90 procent kapacitet efter tio år, vilket är mer än vad de flesta andra tillverkare lovar.

Det nämns inte hur stort batteriet är och med vilken effekt det går att ladda. Inte heller får vi veta om uppgifterna att bilen kommer i två versioner med 184 och 245 hästkrafter stämmer.

Ytterligare ett frågetecken är om bZ3 kommer att leta sig utanför den kinesiska marknaden. Toyota skriver däremot att de har fler eldrivna bZ-modeller på gång för Kina och bjuder på ett smakprov av en kommande crossovermodell.

Efter viss avvaktan kring rena elbilar presenterade Toyota i slutet av förra året en rejäl satsning som innefattar 30 nya eldrivna modeller fram till 2030.

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters är Toyota nu mitt uppe i att ändra på strategin. För att bättre kunna möta konkurrensen från andra tillverkare och framför allt Tesla ska det läggas större fokus på sänkta produktionskostnader.

Konkret nämns möjligheten att använda ”megagjutning” där stora delar av bilen kan gjutas i ett stycke. Tesla använder det vid sin tyska fabrik utanför Berlin och Volvo ska göra det i den nya elbilsfabriken som byggs i Slovakien.

En arbetsgrupp kallad ”Business Revolution” ska ha fått i uppdrag att ta fram nya affärsmodeller och eventuellt även en ny elbilsplattform. Samarbeten med kinesiska tillverkare som i fallet med bZ3 kan alltså vara ett sätt för Toyota att snabbare få ut nya elbilar till lägre kostnad.

Källorna Reuters hänvisar till uppger att arbetet med en kompakt crossovermodell och en eldriven version av den större sedanen Crown har stoppats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!