Tysk eldriven pickup ska byggas i Trollhättan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 sep 2025

Det har funnits flera försök att få igång biltillverkningen i Trollhättan igen efter konkursen av Saab 2011. Flera projekt, som solcellsbilen Sion och den av Nevs i hemlighet utvecklade bilen Emily GT, visade sig aldrig bli verklighet. Men sedan i år använder företaget T-Engineering en del av den gamla Saabfabriken för att bygga den brittiska […]

Det har funnits flera försök att få igång biltillverkningen i Trollhättan igen efter konkursen av Saab 2011. Flera projekt, som solcellsbilen Sion och den av Nevs i hemlighet utvecklade bilen Emily GT, visade sig aldrig bli verklighet. Men sedan i år använder företaget T-Engineering en del av den gamla Saabfabriken för att bygga den brittiska lyxbilen AC Cobra. Och nu står det klart att företaget får i uppdrag att kontrakttiklverka en eldriven pickup.

Bakom projektet står det tyska företaget Jakob Mining Vehicles som specialiserat sig på att anpassa befintliga modeller för att klara tuffare tag. Nu har de utvecklat sin första egna modell med namnet JMV TerraCharge som är tänkt att kunna användas av gruvindustrin.

JMV TerraCharge kan lasta 1.050 kilo, blir fyrhjulsdriven och de dubbla elmotorerna uppges ha en gemensam systemeffekt på 200 kW. Räckvidden är beräknad till omkring 25 mil och bilen ska använda ett LFP-batteri. Vilken kapacitet det har nämns inte, och snabbladdning ser ut att ske med en ganska låg effekt, för tiden att ladda det till 80 procent uppges vara en timme. Med den här typen av fordon är driftsäkerhet förmodligen viktigare än att kunna fylla upp batteriet på så kort tid som möjligt.

Årsproduktionen är planerad till 750 exemplar av JMV TerraCharge. Platsen för tillverkningen är inte den enda kopplingen till Saab. T-Engineering har startats av en tidigare ingenjör hos den nu nedlagda svenska biltillverkaren och Jakob Mining Vehicles har grundats av Benjamin Jakob, en bilhandlare i tyska Fulda som tidigare sålde just Saab.