Undersökning visar: kunder föredrar lågt pris framför räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 feb 2023

Med allt större batterier har räckvidden hos elbilar ökat rejält de senaste åren. Mellan 50 och 80 kWh är ingen ovanlighet idag, och kinesiska Nio säger att de är på vaäg att börja erbjuda sina modeller med ett batteripaket på hela 150 kWh.

Men mer kapacitet betyder också dyrare batterier – och med det stiger också priset på bilen. Och kanske har biltillverkarna slagit in på fel väg i räckviddsracet med allt större batteirer.

I alla fall när det kommer till att övertyga kunder att välja just deras bilar. För enligt en undersökning bland besökare vid elbilsmässan eCarExpo i Stockholm i början av februari är räckvidd inte vad kunderna främst efterfrågar.

eCarExpo i Friends Arena i februari

Det är i stället lägre priser. 47 procent av de tillfrågade svarade att billigare priser var vad de efterfrågade för att byta till en elbil.

Räckvidden då? De senaste åren har vi hört mycket om att just räckviddsångest är något som får folk att tveka inför att byta ut sin fossilbil mot en med eldrift.

Enligt undersökningen vid eCarExpo tycks det inte ha varit ett särskilt viktigt ämne. Endast 8 procent av de tillfrågade svarade att de behövde längre räckvidd.

– För några år sedan, när elbilar var helt nytt, var det just räckvidden som efterfrågades. Men nu verkar det som om människor insett att nästan all deras körning klaras lika bra av en bil med 35 mils räckvidd som en med 60 mil, säger Anna Fägersten som är marknadschef för eCarExpo.

Att räckvidd ändå väger tungt hos tillverkarna för att locka kunder kan ha att göra med att utvecklingen ser olika ut på olika marknader.

Med en andel på 33 procent elbilar i nybilsregistreringen förra året hade Sverige den högsta ökningen av elbilar inom EU. Endast på Island och i Norge, där eldrivna modeller stod för hela 82 procent av nybilsförsäljningen, var ökningen större.

– Norge och Sverige är bland de mest mogna elbilsmarknaderna i världen och all ny teknik börjar ju från toppen av marknaden och sedan tar det ett tag innan den sipprar ner. I de stora europeiska bilmarknaderna är elbilar fortfarande nytt och man anpassar därför utbudet efter köpare som vill vara tidigt ute och har råd, säger Gunnar Dackevall som är mässarangör för eCarExpo.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: