Upp till 500 kW – Tesla öppnar första station med riktiga Supercharger V4

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 sep 2025

Supercharger V4, alltså den fjärde generationen av Teslas snabbladdare, kommer med en ny design, längre laddkabel och en betalstation för kortbetalning, något som nu är EU-krav. Egentligen ska de också bjuda på mer effekt än de 250 kW som tidigare generationen av Superchargers ger, men kraftskåpet bakom de nya stolparna är hittills samma som innan. […]

Supercharger V4, alltså den fjärde generationen av Teslas snabbladdare, kommer med en ny design, längre laddkabel och en betalstation för kortbetalning, något som nu är EU-krav. Egentligen ska de också bjuda på mer effekt än de 250 kW som tidigare generationen av Superchargers ger, men kraftskåpet bakom de nya stolparna är hittills samma som innan.

Men nu har Tesla fått igång sin första station med V4-laddare som också använder nya kraftskåp som gör det möjligt att ladda med upp till 500 kW. Den som vill testa det måste däremot bege sig till Kalifornien och staden Redwood City, där den första V4-stationen hittas.

Bland Teslas egna modeller är det också endast Cybertruck som klarar av att ladda med en effekt på över 250 kW. Och än så länge kan inte heller snabbladdande bilar från andra tillverkare dra nytta av den höga effekten på 500 kW då endast bilar från Tesla kan ladda vid den nya stationen. Det är något som Tesla uppger ska ändras så att det som vid en majoritet av övriga Supercharger-stationer även bilar från andra märken ska kunna ladda där.

När vi här i Sverige får se Supercharger V4-laddare med en effekt på över 250 kW återstår att se. Som en del av fackliga konflikten med IF Metall har Seko och Elektrikerförbundet infört sympatiåtgärder där deras medlemmar inte ansluter nya laddstationer från Tesla till elnätet. Trots det har Tesla i år öppnat flera nya stationer i bland annat Södertälje.