Då kommer NIO:s bilar med ”semi solid state”-batteri på 150 kWh

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 jul 2023

Alla modeller från NIO här i Sverige går att få med batteripaket på antingen 75 eller 100 kWh. Ett tredje alternativ på hela 150 kWh för den som vill maximera sin räckvidd har lovats under en tid. Med det ska bland annat sedanerna ET7 och ET5 få en räckvidd på 100 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Nu ser det ut att vara på väg, i alla fall på den kinesiska marknaden.

Det stora batteripaketet beksrivs av NIO som ”semi solid state” och ska använda celler med både fast och flytande elektrolyt. Batteritillverkaren WeLion har meddelat att de nu börjat leverera battericeller som är ”semi solid state” som NIO ska montera in i batteripaket med planerad lansering redan nu i juli. Hur många celler det handlar om och hur många batteripaket på 150 kWh som NIO planerar att tillverka i år nämns inte.

Så kallade solid state-batterier har en fast elektrolyt som både ökar energidensiteten och gör det möjligt att ladda betydligt snabbare än idag. Flera batteri- och biltillverkare arbetar på tekniken som ännu inte kunnat lanseras i kommersiell skala.

Enligt kinesiska medieuppgifter har cellerna en hög energidensitet på 360 WH/kg. Trots den rejäla ökningen till 150 kWh ska det nya batteripaketet öka vikten på NIO:s bilar med endast 20 kilo. Hur mycket kunderna får betala för det stora batteriet är ännu oklart. Enligt tidigare uppgifter vill NIO i alla fall till en början endast erbjuda kunder att hyra 150 kWh-paketet till en månadskostnad. Att köpa bilen utan batteri som i stället hyrs är en del av NIO:s affärsmodell både i Kina och här i Sverige. Den som hyr batteriet kan också använda NIO Power Swap, stationer där det går att byta till ett fulladdat batteri på fem minuter.

När och om batteripaketet på 150 kWh även börjar erbjudas svenska kunder har inte bekräftats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: