Renault 4 återuppstår som elsuv – utmanar Volvo EX30
Carl Undéhn
14 okt 2024
Vid den senaste bilsalongen 2022 i Paris visade Renault upp 4Ever Trophy, ett koncept på den kommande nytolkningen av klassikern Renault 4 som elbil. Idag öppnar årets upplaga av salongen och den här gången visas den produktionsklara versionen av Renault 4 E-Tech.
Renault trycker hårt på att filosofin kring utvecklingen av den ursprungliga Renault 4 har letat sig in i den nya eldrivna versionen. Det innefattar bland annat att det ska vara en rymlig bil och mångsidig bil för olika typer av kunders krav. Resultatet är en 4,14 meter lång och 1,8 meter bred kompaktsuv med en upplyst grill i fronten och vertikala, tredelade strålkastare baktill. Och ja, tygtaket som visades teaserbilderna häromveckan blir verklighet och finns som tillval för den som vill ha lite cabfeeling.
Renault 4 är därmed något mindre än Volvo EX30 (4,23 meter lång) och bilen ger sig in i ett allt hetare segment med små, eldrivna kompaktsuvar. Återstår alltså att se om Renault har lyckats med sitt löfte om att även skapa en rymlig insida. Där känns mycket igen från den mindre Renault 5 (läs vår provkörning här) med samma upplägg där de båda skärmarna med förarinformation och för infotainmentsystemet sitter tillsammans i en ram på instrumentbrädan. Och som hos övriga elbilar från Renault är det Google som står för infotainmentsystemet.
Även de båda batteristorlekarna på 52 kWh för 40 mils räckvidd och 40 kWh för 30 mils räckvidd är samma som hos Renault 5. Med det större batteriet har Renault 4 ens elmotor med en effekt på 110 kW (150 hästkrafter) som ska klara 0-100 km/g på 8,5 sekunder och har en toppfart på 150 km/h. Med det mindre batteriet kommer en svagare elmotor med en effekt på 90 kW (122 hästkrafter).
Båda batteristorlekar kan snabbladdas med 100 kW och då fyllas från 15 till 80 procent på en halvtimme. Ombordladdaren är på 11 kW och Renault 4 har tvåvägsladdning med V2L för att koppla in och driva prylar med bilens batteri. Det nämns inte om Renault 4 är förberedd för Vehicle to Grid (V2G), men då det finns hos tekniskt besläktade Renault 5 kan vi utgå från det.
Bagaget sväljer 420 liter och kommer enligt Renault med en låg lasttröskel samt eldriven baklucka. Baksätet kan fällas helt platt för att kunna lasta prylar med en längd på upp till 2,2 meter. Med det låter det också som att det är möjligt att klämma in en madrass för att sova i bilen.
Renault bekräftar nu också att celltilverkningen i den egna batterifabriken i norra Frankrike kommer i gång i mars nästa år. Tidigare har det endast talats om ”nästa år” och fabriken där ska då leverera batterier till både Renault 4 och Renault 5.
Priserna har ännu inte presenterats, men Renault 4 E-Tech ska gå att beställa i alla fall på den franska marknaden under första kvartalet nästa år.