/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FIMG_9516.jpg)
Världspremiär för Volvo ES90 – här är våra intryck
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
5 mar 2025
Idag föll täckelsen för Volvos flaggskeppsmodell, ES90. Tillsammans med en samlad presskår från Europa var Elbilen på plats på Artipelag utanför Stockholm när det skedde. Och förvåningen när bilen presenterades var väl kanske inte stor, men den fanns i luften, den gick att ta på. För det var inte en traditionell sedan som visades upp. Inte heller en crossover. Utan en halvkombi, som ändå är 1,55 meter hög. Kantboll på crossover med andra ord. Men inte heller en sedan.

Under presentationen pratade Volvo om att hitta balans i livet. Lite som gamla Alliansens slogan om livspusslet. Med Volvo ES90 får man helt enkelt mer balans i vardagen, var budskapet. Volvo blev svaret skyldig på exakt hur det ska gå till, men kanske har det någonting att göra med halvkombiluckan? Både lyxig limpa men också med lastutrymmen. Jag vet faktiskt inte.

Och hur stora lastutrymmen pratar vi dom om i den här fem meter långa bilen? Svar: 424 liter. Med det en frunk på 49 eller 22 liter beroende på om du har en bakhjulsdriven bil eller en fyrhjulsdriven bil. Inga gigantiska volymer direkt, lilla Kia EV3 har 460 liter, det har Citroën ë-C3 Aircross också. Och det är bilar på 4,3 meter. Volvo ES90 mäter prick fem meter på längden.
Var hittar vi då det utrymmet?
I baksätet naturligtvis. För utrymmet är majestätiskt. När jag slår mig ner är det i en stol som är ganska låg, det blir en lätt förhöjd vinkel på benet, men tack vare avståndet till förarstolen blir det behagligt. Och stolen är magiskt skön även i baksätet. Det är lyxigt och det är gediget. Jag flyttar över till förarstolen. En omslutande känsla. Det ska onekligen bli intressant att köra bilen. Den har potential att bli en riktig långkörarbil. För räckvidden är på plats, den fyrhjulsdrivna konfigurationen har en WLTP-räckvidd på 70 mil. Och här kommer någonting intressant, den bakhjulsdrivna versionen brukar ju ha längre räckvidd, men inte hos Volvo. Den når istället 650 kilometer. Den är säkerligen mer energieffektiv, men den har också ett mindre batteri. 88 kWh (netto) jämte fyrhhjulsdrivna versionens 102 kWh (netto).

Räckvidden är med andra ord på plats. Men långkörning handlar ju också om laddkapacitet. Vi får inte en exakt siffra, men under 20 minuter ska det ta att nå 80 procent från 10. Tricket är ju ett 800 voltssystem, som är nytt för Volvo. Intressant nog har suven EX90 400-voltsarkitektur, men det är nog ingen vågad gissning att den kommer att uppdateras, de bygger ju på samma plattform.
Priset då?
Bakhjulsdrivna versionen börjar på 929.000 kronor med utrustningspaketet Ultra. Det har ett ljudpaket med 14 högtalare, adaptiv luftfjädring, panoramaglastak. Det är helt enkelt en fullutrustad bil. Lägger man på 59.000 kronor får man fyrhjulsdrift och ytterligare 64.000 får man en performance-version som gör 0–100 på fyra sekunder blankt.

Volvo lanserar med andra ord först fullutrustade bilar, det lär nog komma fler varianter längre fram. Och ser vi på konkurrenterna från Audi och BMW så har deras femmeters halv- helkombibilar i samma klass fått prissänkningar som gör Volvo ES90 till en dyrare bil. Konkurrensen hårdnar alltså i det här toppsegmentet.

Vad är då unikt med Volvos tillskott bland femmeters elbilarna? Vad som framgick tydligt på presentationen var arbetet med de interna datorerna. De har en enorm beräkningskraft som också är medveten om omgivningen på millisekunden och kan agera därefter. Det gör Volvo säkrare än någonsin, hävdar företaget. Den nya datorarkitekturen gör också att bilen kan få uppdateringar kring bilens alla funktioner, även drivlinan alltså. Och det har ju Tesla haft länge, tänker du då. Ja, det har de. Men de övriga biltillverkarna är sena på bollen och Volvo är faktiskt först ut bland de traditionella biltillverkarna med core computing, som det kallas. Om vi ska fortsätta jämföra med Tesla kan vi ju konstatera att Model S är 350.000 kronor dyrare och har 7 mils kortare räckvidd i sin fyrhjulsdrivna version än ES90 AWD. Inte illa. Och nu får Volvo också en behövlig uppdatering till sin mjukvara, som kan matcha Tesla. Frågan är då om det var så smart att ha en stående skärm i ES90, den som vill titta på film när den laddar föredrar nog en liggande. Men det är en randanmärkning och något av ett lyxproblem, får vi nog konstatera.

Summa summarum var Volvo ES90 både en vacker bil med på pappret imponerande egenskaper. Räckvidd, laddning, mjukvara. Allt är på plats. Nu återstår det att se hur den presterar på vägen och sen är ju priset styvt. Att ES90 är intressantare än Teslas Model S är det inget snack om. Men kan Volvo konkurrera med de tyska premiumtillverkarna? Ett längre reportage med intervjuer kommer i nästa nummer av Elbilen.

