Vi kollar in Aiways crossovermodell U6ion
Carl Undéhn
7 apr 2022
I januari började kinesiska Aiways sälja elsuven U5 i Sverige. Den bjuder på mycket plats till ett lågt pris från 429 990 kronor, men också på en del frågetecken vad gäller säkerheten. I Euro NCAP:s tester av bilen 2019 tilldelades de endast tre av fem stjärnor. Aiways säger att de förbättrat säkerheten, men något nytt test har inte genomförts.
Att testet är från 2019 visar också att U5 redan funnits ute på andra marknader ett tag. Nu är nästa modell U6 på gång, en crossover-suv som i mycket är samma bil med en ny kaross.
Under våren och sommaren turnerar Aiways runt i Europa med konceptversionen U6ion. Officiellt står ett stopp i Sverige med på listan, men enligt Aiways Sverige är det oklart om det blir av.
Elbilen passade på att ta en titt på U6ion utanför en Euronics i Tyskland. Det är nämligen hos elektronikkedjan som tyska kunder kan köpa sig en Aiways.
U6ion ger ett betydligt mer sportigt intryck än den något slätstrukna elsuven U5. Sportigheten förhöjs av en stor bakspoiler och en skarpare skuren front. Just fronten är också ovanligt kort vilket ger hela bilen en lite bullig uppsyn.
Hur mycket sportigare den är att köra än U5 återstår att se. Tekniskt sett handlar det om samma bil, vilket innebär framhjulsdrift, 204 hästkrafter och ett vridmoment på 315 Nm.
Batteriet är på 63 kWh och räckvidden enligt WLTP 40 mil.
U6ion är en ren showbil och går inte att köra. Inte heller får man sätta sig i stolarna, men i alla fall kika in på insidan. Bakom en avkapad ratt i yoke-stil hittas en oväntat liten skärm. Bredvid den en större liggande pekskärm för de flesta av bilens funktioner och ovanför den en kula som är bilens personliga assistent. Det är avskalat, lite plastigt och enkelt med sportiga stolar i vitt och rött. Roliga detaljer är att dörrarna öppnas med en flärp och att det finns belysta mönster i dörrsidorna och på friskluftsutblåsen.
Precis som U5 ser det ut att vara gott om plats och den luftiga känslan förstärks av ett stort panoramaglastak. Även baksätet känns rymligt och där det hittas en box med plats för en drönare mellan stolarna.
Enligt Aiways representant på plats kommer insidan se annorlunda ut när det är dags för serietillverkning. Exteriören kommer däremot behållas som det vi nu ser.
Bilens karossform och sportiga utseende gör den till en konkurrent för Volkswagen ID.5 GTX och Skoda Enyaq Coupe. Men det gäller endast utseendet, för när det kommer till effekt ligger Aiways efter Skoda och Volkswagens crossovermodeller med fyrhjulsdrift och 299 hästkrafter.
När Aiways U6 lanseras i Sverige och vad priset blir har ännu inte meddelats.