Annons:

Vision Iconic – Mercedes satsar framåt med retrodesign

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 okt 2025

Länge var den allt större grillen med ”njurar” hos BMW en snackis i bilvärlden. Med nya iX3 och lanseringen av den nya generationen elbilar inom Neue Klasse ser tillväxten hos njurarna ut att ha stannat av och nu bli mindre hos kommande modeller. I stället är det Mercedes som nu satsar på bilar med en […]

Länge var den allt större grillen med ”njurar” hos BMW en snackis i bilvärlden. Med nya iX3 och lanseringen av den nya generationen elbilar inom Neue Klasse ser tillväxten hos njurarna ut att ha stannat av och nu bli mindre hos kommande modeller. I stället är det Mercedes som nu satsar på bilar med en mer markerad front. Med det vill tillverkaren bryta med de rundade former som lanserads med EQS och ett första exempel på det är den belysta grillen hos nya GLC.

Samma grill hittas också hos konceptet Vision Iconic, som nu presenterats under Shanghai Fashion Week. Inspirationen hämtas från lyxiga modeller som lanserades under 1930-talet, kanske framförallt Typ 320, men det finns även former som för tankarna till den klassiska måsvingemercan 300 SL. Vision Iconic har en rejält utdragen motorhuv som övergår i en slank, coupéformad taklinje och ska enligt Mercedes förkroppsliga tillverkarens syn på framtidens mobilitet.

– Med banbrytande innovationer som neuromorfisk databehandling, steer-by-wire, solcellslack och högautomatiserad körning på nivå 4 samt modernaste teknik sätter vi nya standarder för den elektriska och digitala tidsåldern. Denna vackra bil är ett bevis på vårt engagemang för att redan idag förverkliga morgondagens mobilitet, säger teknikchefen Markus Schäfer.

För den som undrar vad ”neuromorfisk databehandling” handlar om så är det en teknik som innebär att datorer byggs för att efterlikna hur en mänsklig hjärna fungerar och behandlar information. Solcellslack är något som Mercedes har visat upp tidigare. Lacken uppgavs då vara tunnare än ett mänskligt hårstrå men ändå ha en verkningsgrad på 20 procent.

Ännu hr vi inte sett det hos någon serietillverkad bil. Men Mercedes upprepar nu återigen att solcellslack på en yta av 11 kvadratmeter, vilket motsvarar karossen hos en mellanklassuv, under optimala förhållanden skulle kunna bidra med 1.200 mils räckvidd genom solenergi per år.

Vision Iconic kommer alltså också med självkörande funktioner som med nivå 4 innebär att bilen är helt självkörande på motorväg. Då ska föraren i stället kunna slappna av eller kolla på film, men den som vill styra själv har då ett steer-by-wire-system, där det alltså saknas mekanisk koppling mellan ratten och hjulet. Något som bland annat finns som tillval hos nya Lexus RZ, som ni kan läsa vår provkörning av här.

Steer-by-wire-öppnar också för mer flexibla lösningar av interiören, skriver Mercedes. Insidan av Vision Iconic bjuder på en design som bäst kan beskrivas som retromodern med inslag av steam punk-estetik. Inspirationen från 1930-talet är också här tydlig med gott om borstat stål, en tunn ratt och någon jätteskärm i form av Hyperscreen saknas.

Vision Iconic beskrivs som en showbil, och det är inte troligt att den sätts i serieproduktion. Däremot kan den ge en inblick i en del designelement som Mercedes väntas använda hos en kommande ersättare till dagens EQS.