Volkswagen och Mercedes säkrar metaller för batterier från Kanada
Carl Undéhn
24 aug 2022
I somras meddelades något oväntat att Herbert Diess petas från jobbet som chef för Volkswagenkoncernen. Från den första september tar Porsches chef Oliver Blume över posten att styra Europas största bilkoncern.
Sedan nyheten meddelades har det varit förvånansvärt tyst från den annars medieale Herbert Diess.
Men nu dyker han upp igen – i Kanada. Tillsammans med Mercedes har Volkswagen slutit avtal med den kanadensiska regeringen om leveranser av litium, nickel och kobolt.
Med det säkrar de båda tyska biltillverkarna tillgången av viktiga metaller för tillverkning av batterier.
– Mercedes-Benz håller på att drastiskt öka produktionen av elbilar. Därför utforskar vi också nya sätt att på ett ansvarsfullt sätt få fram de råvaror som behövs för att göra detta, sa Mercedes teknikchef Markus Schäfer efter undertecknandet.
Både majoriteten av dagens elbilsbatterier och råvarorna för att tillverka dem kommer i dag från Kina eller genom kinesiska bolag. Avtalet med Kanada ses därför som ett steg för de båda biltillverkarna att både sprida inköpen av råmaterial och samtidigt få mer egen kontroll av tillgången.
– Vi öppnar inga egna gruvor, men vi vill delta i kanadensiska gruvor och gruvoperatörer, sa Volkswagens tekniske chef Thomas Schmall.
Volkswagen har precis inlett bygget av sin första egna batterifabrik i tyska Salzgitter (som ni kan läsa mer om i nummer 8 av Elbilen). Mercedes har gått in i samarbetet ACC tillsammans med Stellantiskoncernen och franska energibolaget Total. Det ska mynna ut i batterifabriker i både Europa och USA.