Volkswagen verkar ha interna problem med mjukvarusatsningen Cariad
Carl Undéhn
25 maj 2022
Det nya Volkswagen ska inte bara satsa stort på eldrift utan också på mjukvara. Den biten står dotterbolaget Cariad för och tidigare i år meddelades att Volkswagen bygger ett Campus där det ska knackas kod hemma i Wolfsburg för 8 miljarder kronor.
Nya digitala funktioner, uppkopplade fordon och inte minst självkörning står då på agendan för kommande elbilar från koncernen. Med platta hierarkier och korta beslutsvägar ska Cariad bli ett av Europas största mjukvaruföretag.
Och med det ska Volkswagen ta igen försprånget som framför allt Tesla har när det kommer till mjukvara.
Det är i alla fall tanken. Men uppgifter i tyska magasinet Der Spiegel pekar på att det inte rullar på helt som planerat.
När campuset står klart ska 8 000 personer arbeta där. Men i dagsläget klagar anställda om att de har för lite personal för att klara uppgifterna.
Även strukturerna inom jättekoncernen Volkswagen är inte helt enkla att övervinna. Enligt magasinet råder det bland annat delade meningar mellan märkena Volkswagen, Audi och Porsche.
Problemen ska bland annat ha lett till att den eldrivna versionen av Porsche Macan lanseras först nästa år – två år senare än planerat. Även Audis kommande elbil med projektnamnet Artemis har försenats till 2027.
Delar av mjukvaran som var tänkt för den hamnar nu i stället i Volkswagens kommande toppmodell Trinity, som enligt planen ska börja tillverkas 2026.
I sommar väntas ett delvis nytt koncept med omstruktureringar för Cariad läggas fram. Koncernchefen Herbert Diess, som sedan i år leder arbetet med Cariad, avvisar kritiken. I en post på LinkedIn presenterar han ett nytt samarbete med chiptillverkaren Qualcomm.
Samtidigt passar Herbert Diess på att skriva ”Jag vill därför säga till koncernens interna kritiker: det är bättre att arbeta tillsammans för att göra framsteg än att bara klaga”.