Volkswagenchefen utfrågad på Reddit om uppdateringar, självkörning och billig elbil
Carl Undéhn
17 feb 2022
Förutom arbetet med bilar och produktionsmål arbetar Volkswagenkoncernens chef Herbert Diess även på en mer modern och personlig image av märket.
Igår deltog han i en ”Ask me anything” (AMA) på nätforumet Reddit där användare kunde ställa frågor om vad som helst till Herbert Diess.
Förutom frågor kring var hans intresse för bilar kommer ifrån (Matchbox leksaksbilar) och vilken som är hans favoritost (Manchego) bjöd han även på ovanligt raka svara kring Volkswagens planer på kommande elbilar och digitalisering.
I svaren fick vi veta att det kommer en större uppdatering till ID.4 i sommar som bilen laddar ned over the air, OTA. Den innehåller den tidigare utlovade funktionen Plug & Charge, en öppen standard som gör att bilen kan kommunicera direkt med laddstolpen. Då behövs inget kort eller tag för att ladda och betalningen sker genom Volkswagens laddtjänst We Charge.
Volkswagen har tidigare sagt att ID.5 och ID.4 som säljs i år kommer med tvåvägsladdning. På frågor kring det svarade Herbert Diess att alla ID-modeller med det större batteripaketet på 77 kWh även kommer kunna ge ström genom sommarens uppdatering.
”Tvåvägsladdning kommer att finnas tillgänglig i år för alla ID-modeller med 77 kWh-batteri, även via OTA-uppdatering. I början kommer vi bara att erbjuda Vehicle-to-home. Det innebär att du kan driva din diskmaskin med el från utlandet”, skrev han.
Vad som menades med ”el från utlandet” framgick inte. Förmodligen handlade det om ett översättningsfel från österrikaren Diess som skrev alla svar på engelska.
Många ville också veta mer kring Volkswagens planer på den billiga elbil som många tillverkare har lovat. Att få ekvationen att gå ihop har däremot visat sig svårt. Audi meddelade häromdagen att de fokuserar på större modeller i omställningen till eldrift och Tesla har sagt att de för tillfället inte jobbar på en mindre och billigare modell.
Från Volkswagenkoncernen har det däremot kommit mer konkreta tecken kring vad som kallas ID.2. Koncepten ID.Life och Cupra Urban Rebel ska båda ge en fingervisning om kommande mindre och billiga modeller. Herbert Diess beräftade nu igen att koncernen jobbar på att få till den billiga modellen.
”Priset är en utmaning. Vi arbetar på elbilar inom instegssegmentet för 20 000 euro”, svarade han.
Med stort fokus på Volkswagens satsning på elbilar talas det mindre om koncernens arbete kring självkörande bilar. Många frågor handlade om det och Herbert Diess var tydligt med att det har högsta prioritet inom koncernen.
”Självkörning är den största förändringen för bilindustrin”, svarade Volkswagenchefen och menade att det endast blir möjligt med användning av Lidar-radar. Volkswagen har ett samarbete med den israeliska utvecklaren Mobileye som ägs av Intel för självkörning baserat på Lidar-radar.
Teslas chef Elon Musk har däremot avfärdat tekniken och satsar i stället på en kamerabaserad lösning.
”Lidarteknik är fortfarande dyrt, men är idag det enda sättet att erbjuda extra övervakning för kamerasystemet som är ett måste. Säkerheten är verkligen avgörande för autonom körning”, skrev Herbert Diess.