Volvo gör bilen till en postbox
Patrick Ekstrand
10 maj 2016
Volvo har löst problemet med varuleveranser som ofta har en tendens att komma när man inte är hemma. I stället för att leverera internetinköpen till dörren använder budfirman mottagarens bil som postbox.
Systemet, som bygger på att budet får en digital engångsnyckel som öppnar bilen (och en karta som visar var den står parkerad), har testats sedan i november med leveranser från Mat.se och Postnord. Nu har biltillverkaren också inlett ett samarbete med det svenska startupförtaget Urb-it som innebär att expressleveranser kan vara framme inom två timmar, förutsatt att bilen står parkerad i Stockholmsområdet.
– Vi inför inte teknik för teknikens skull. Vi vill göra det enkelt för våra kunder. I dag har många av oss ont om tid, och att då enkelt kunna beställa det man vill ha via nätet, och sedan få leverans direkt till bilen sparar värdefull tid, säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.