Volvos eldrivna bussar i Västerås får flexibel lösning för att ladda
Carl Undéhn
26 aug 2021
Svealandstrafiken, som trafikerar bussar i bland annat Västerås, har länge kört med biogas. Men planen är att stegvis byta ut dem mot eldrift och förra året beställdes de första eldrivna bussarna från Volvo. Det handlar om tio exemplar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated och planen var att de skulle sättas i trafik i Västerås nu under hösten.
Det har fått skjutas upp till nästa år, men nu står det klart att bussarna ska laddas med en flexibel laddinfrastruktur från Hitachi ABB Power Grids.
Valet är kanske inte så oväntat då ABB delvis kommer från just Västerås, även om företaget sålde kraftdivisionen till Hitachi förra året.
Systemet kallas Grid-eMotion och ska göra det enklare att ladda ett stort antal bussar med enklare och intelligent infrastruktur.
Fördelen med lösningen uppges vara att den kräver mindre plats genom att samla systemet för laddning och anslutningen till elnätet i containerliknande konstruktioner samt mindre behov av kabeldragning.
Det gäller framför allt när ett större antal stora fordon som bussar ska laddas. Systemet ska även var relativt enkelt att flytta till en annan plats vid behov.
Effekten uppges kunna varieras mellan 50 och 600 kW, men det är oklart vad det blir i Västerås.
Hitatchi ABB säger i alla fall att de ska installera en ”skalbar och flexibel” lösning där som är enkelt att utöka i takt med att de eldrivna bussarna blir fler.
Svealandstrafiken har en option på ytterligare sju eldrivna bussar från Volvo.