Volvos försäljning av elbilar ökar – men inte överallt
Carl Undéhn
2 okt 2024
Volvo har de senaste månaderna visat på rekord både vad gäller försäljning och vinst. Med 62.458 sålda bilar i september ökade försäljningen då med endast 1 procent, jämfört med samma månad förra året. Men försäljningen av elbilar fortsatte uppåt för Volvo. De helt eldrivna modellerna ökade med 66 procent globalt i september och uppgick till totalt 15.243 sålda exemplar.
Som innan är det Europa som är Volvos starkaste marknad för elbilar. Med 11.760 sålda elbilar här stod Europa för 77 procent av försäljningen. Desto sämre går det då på andra håll. I Kina lyckades Volvo sälja endast 256 elbilar under september. Det var dessutom en minskning med 8 procent jämfört med september förra året. Ännu större var tappet i USA där försäljningen elbilar minskade med 41 procent.
– Den övergripande marknadsbilden är fortsatt volatil och osäker, men vi uppmuntras av en solid utveckling i Europa, särskilt för vår portfölj av elektrifierade bilar, med EX30 i spetsen, säger Björn Annwall som är kommersiell chef hos Volvo.
Hittills i år har Volvo sålt totalt 560.922 bilar, varav 133.551 är helt eldrivna modeller.