VW ID.4 på nära håll – så känns den

Lotta Hedin

Lotta Hedin

12 nov 2020

Det första exemplaret av Volkswagens nya elsuv ID.4 är på blixtvisit i Stockholm. Fram till på lördag kan den som har vägarna förbi Volkswagens visningslokal på Hamngatan i huvudstaden ta sig en titt. Därefter ska bilen vidare norrut för inspelning av en reklamfilm, och sedan skickas den tillbaka till Tyskland, får vi veta av Volkswagens personal på plats.

Vi öppnar förardörren och kliver in. Eller upp, kan man också säga. Det är ju en suv.

Kupén och förarplatsen i ID.4 känns förstås igen från ID.3, förutom att det finns betydligt mer plats. Interiören i framsätet känns också mindre plastig än i ID.3. Det är svårt att sätta fingret på exakt varför, men intrycket är att den är mer gedigen.

Visningsexemplaret i Volkswagens showroom är ”ungefär” en ID.4 1st Max, alltså den högre utrustningsnivån av den första batchen med ID.4:or som nu finns att köpa och som ska börja levereras till svenska kunder i februari. Men helt identisk är den inte. Det här exemplaret har till exempel sportstolar och brunt läder på panelen under vindrutan, saker som inte finns i de 1:st-bilar som nu släppts. Men man kommer kunna beställa det längre fram.

Precis som ID.4 1st Max ( den högre utrustningsnivån) är visningsexemplaret utrustad med en 12-tums skärm ovanför mittkonsolen. Den lägre utrustningsnivån, som bara heter ID.4 1st, kommer med samma 10-tums skärm som ID.3.

förarplatsen i ID.4…
…och som jämförelse: förarplatsen i ID.3.

Baksätet erbjuder gott om benutrymme, och i bagageutrymmet ryms 543 liter prylar. Väljer man ID.4 1st Max kan golvet i bagageutrymmet höjas och sänkas.

Något som gissningsvis tilltalar många svenska kunder är att dragkrok är standard. Bilen får dra 1000 kilo och själva kroken fälls in och ut genom att trycka på en knapp i bagageutrymmet.

ID.4 1st och 1st Max är utrustade med ett batteri på 82 kWh (77 kWh netto). Längre fram – troligen med start i vår enligt VW – kommer ID.4 även erbjudas med ett mindre batteripack.
Varianten med det större batteripacket kommer också erbjudas med fyrhjulsdrift istället för den vanliga bakhjulsdriften, och som fyrhjulsdriven kommer den även få dra tyngre.

Enligt Volkswagen har cirka 1 000 ID:4:or beställts i Sverige hittills. En av köparna dyker upp i visningslokalen, precis när jag är på väg att gå.

Det är första gången du ser bilen du köpt i verkligheten, hur känns det?

– Jo det känns bra. Jag var lite orolig för det här, säger mannen och gör en gest mot förarplatsen, displayerna och reglagen.
– Jag var orolig att det skulle se ut som i en leksaksbil. Man har ju hört en del kritik mot ID.3. Men det här kan jag leva med.

Fakta ID.4 1st /1st Max

Pris: 514 900 respektive 614 900
Batterikapacitet: 82 KWh (77 netto)
Deklarerad räckvidd (WLTP): upp till 520 km
Snabbladdning: 125 kW
Ombordladdare: 11 kW
Drivning: Bakhjulsdrift (4WD kommer)
Motoreffekt: 150 kW
Vridmoment : 310 Nm
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Topphastighet: 160 km/h
Antal sittplatser: 5
Yttermått, LxBxH, cm: 458x185x161
Tjästevikt: 2 124 kg
Bagagevolym: 543/ 1 575 liter
Maxlast: 451-611 kg
Dragvikt: 1 000 kg
Nybilsgaranti: 2 år
Batterigaranti: 8 år 16 000 mil

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: