/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FZeekr-009-grand-collector01.jpg)
Zeekr lyxar till det – ny version av 009 med inslag av guld
Carl Undéhn
21 apr 2025
Det sägs att Multi Purpose Vehicle, eller MPV, är på väg att uppleva en renässans. I alla fall i Kina, och då i form av eldrivna och gärna lyxiga minibussar som blir platser där ägaren kan ha båda jobbmöten och slappna av med en film. Bland annat Volvo har på den kinesiska marknaden lanserat sin EM90, som är tekniskt besläktad med koncernsyskonet Zeekrs modell 009.
När det kommer till de båda modellerna är Zeekr 009 ett bättre val för den som vill ha mer effekt. Zeekr 009 erbjuds med fyrhjulsdrift och 544 hästkrafter, till skillnad från Volvo EM90 som är bakhjulsdriven med en elmotor som levererar 268 hästkrafter. Och om du verkligen vill sticka ut finns Zeekr 009 nu i en extra lyxig version kallad Grand Collector Edition, som också beskrivs som ”den lyxigaste MPV:n tillverkad i Kina”.

Bland annat kommer den med inslag av guld både på ut- och insidan. På sju av bilens Zeekr-logos hittas totalt tre gram 24 karats guld. Men även tekniskt är bilen utsmyckad med en Lidar på taket för självkörande funktioner. Och på insidan är det fokus på plats och komfort, för där hittas endast fyra platser i den 5,2 meter långa minibussen som har en hjulbas på 3,2 meter. Med det är det möjligt att fälla sätena på andra raden till nästan helt liggande.
Sätena går också att ställa i 24 olika lägen och har naturligtvis massagefunktion. På golvet nedanför dem ska det ligga mattor tillverkade av hår från kameler i Peru. Det handlar då förmodligen om så kallade vikunja, som är ett sydamerikanskt kameldjur besläktat med alpackor. Dessutom hittas ett fack på 18 liter som går att båda värma och kyla och en skärm på 43 tum med 4K-upplösning för att kolla på film.

Även effekten har höjts och Zeekr 009 Grand Collector Edition har fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer med en gemensam effekt på 580 kW, eller 778 hästkrafter, och ett vridmoment på 810 Nm. Med det klarar bilen 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Den tidigare fyrhjulsdrivna versionen av Zeekr 009 behöver för det 4,5 sekunder.
Batteriet är från CATL och av typen Quilin, som Zeekr 009 var först med att använda. Nu handlar det om en version som är på 108 kWh och ska ge en räckvidd på strax över 70 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Zeekr 009 Grand Collector Edition har en 800-voltsarkitektur och kan ladda från 10 till 80 procent på 11,5 minuter. Priset? 899.000 kinesiska yuan, vilket motsvarar drygt 1,1 miljoner kronor. Zeekr 009 säljs ännu inte i Sverige och det är knappast troligt att Grand Collector Edition letar sig hit.