Volvo på nya vägar – premiär för minibussen EM90

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 nov 2023

Det har blivit en hel del bilar inom olika segment under Volvos nästan 100 år långa historia. Men någon minibuss har det inte funnits i programmet. Något det nu blivit ändring på när Volvo officiellt har presenterat EM90.

Volvo vill tydligen ändå sätta in minibussen i en historisk kontext. De lyfter därför fram sin Duett, som hade premiär 1953 och alltså firar 70 år. Redan då byggde Volvo en mångsidig bil, är budskapet.

Den eldrivna minibussen – eller MPV, alltså Multi Purpose Vehicle, som Volvo kallar den – är 5,21 meter lång och på insidan finns det plats för upp till sex personer. Volvo satsar där alltså mer på utrymme och komfort än att klämma in så många som möjligt.

Redan från början har EM90 beskrivits med orden ”ett skandinaviskt vardagsrum på hjul”. Förutom att kunna utföra jobbet som familjebil tänker sig Volvo att EM90 kan användas som arbetsplats eller mötesrum. Utöver pekskärmen i framsätet på 15,4 tum kan en något större skärm på 15,6 tum hissas ned från taket för de i baksätet. Totalt 21 högtalare från Bowers & Wilkins ska bidra till en förstklassig ljudupplevelse när du använder din EM90 för att kolla på film eller som musikrum.

Volvo ser också ut att ha lagt ned en hel del jobb på att skapa en tyst insida. Ljudisolering, luftfjädring med dubbla kammare och lättrullande däck ska hålla både trafikljud och vägbrus borta.

EM90 har fått ett stort batteri på 116 kWh som ger den en räckvidd på 73,8 mil enligt den kinesiska körcykeln. Att ladda batteriet från 10 till 80 procent ska gå på 28 minuter. Det stora batteriet ska också kunna användas som energilager genom att EM90 är förberedd med teknisk hårdvara som krävs för tvåvägsladdning.

Med en räckvidd på över 70 mil är EM90 långköraren bland Volvos eldrivna modeller. Även om den kinesiska körcykeln är mer förlåtande än WLTP borde EM90 kunna ta sig längre på en laddning än de 60 mil som lovas med elsuven EX90.

Minibussen är bakhjulsdriven med en elmotor som levererar 268 hästkrafter. 0-100 km/h ska gå på 8,3 sekunder, men det är inte omöjligt att vi även får se en fyrhjulsdriven version. Volvo EM90 delar teknik med minibussen 009 från koncernkollegan Zeekr. Den finns även med fyrhjulsdrift och 544 hästkrafter som gör att Zeekr 009 klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder.

För att alla ska se att det är en Volvo som kommer rullande är loggan i fronten hos EM90 belyst. Men om modellen även kommer hit har ännu inte meddelats. Volvo säger endast att den först kommer till Kina, där EM90 går att beställa nu till ett pris från omräknat 1,2 miljoner kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!